Od 23. októbra budú pod názvom "Spolocnekazdysam" prezentovať svoju prácu v bývalej Stürzerovej cukrárni na Sedlárskej ulici v Bratislave.
# Kurátorky výstavy sa vyjadrili, že ide o spojenie dvoch "enfant terrible" našej výtvarnej scény v jednotlivých obdobiach. Dokážu takéto individuality spolupracovať na jednom projekte?
B. Ondreička: "Spolocnekazdysam nie je síce slogan, ktorý budeme používať, ale je to forma spolupráce a zároveň názov projektu, ktorý pripravujeme pre výročnú výstavu."
S. Filko: "Tu musíme začať, ak chceme niečo o tom povedať. Musíme vychádzať z toho, čo už existuje. V koncepte náš projekt existuje už celý. Naša spolupráca sa teda vyvíja, a to len preto, lebo sa dokážeme navzájom akceptovať, uznať priestor pre toho druhého. Nebojím sa, že prídem o svoj imidž zásahom kolegu. Je pre mňa obohatením, tak ako komunikácia s kýmkoľvek iným."
# Tvoríte spoločné dielo, alebo to budú dva celky?
B. Ondreička: "Výstava sa dá vnímať ako jeden celok, ale aj ako množstvo menších celkov. Nie sú však striktne oddelené. V inštalácii sa budú nachádzať aj momenty ,intímne`, kde bude zrejmé, kto je autorom daného artefaktu, no viac nám ide o vytvorenie situácie. Dôraz bude na prechádzanie priestorom, na priebeh, plynutie času v situácii, či jednotlivých situáciách."
# Vo svojich prácach narába S. Filko s viacčasovosťou, alebo presnejšie s nadčasovosťou. Bude aj tento moment prítomný v inštalácii? Ako ho skĺbite s momentom reality, všednej, banálnej skutočnosti, s ktorou pracuje Boris?
S. Filko: "Moment vízie bude určite prítomný. Celá akcia, pohyb diváka v priestore bude pulzácia, prechod z prítomnosti do budúcnosti, niekedy zase do minulosti."
B. Ondreička: "Nadčasovosť, vízie, fikcie... Zdá sa moje umenie bez vízií? Práve naopak... A fikcia môže byť aj reálnou fikciou. Práve tieto fikcie, ktoré vnímam ako úvahy, či už o živote, alebo o umení, sú tým bodom, ktorý nás spája najsilnejšie."
S. Filko: "No nepôjde o to spojenie. Subjekt bude prechádzať do objektivity, no na celú objektívnu inštaláciu bude divák nazerať subjektívne. Z rôznych uhlov pohľadu. A tu znovu v niektorej z častí môže vystúpiť do popredia autor ako subjekt."
# Sociálny a spoločenský faktor zrejme bude tiež jedným z podmieňujúcich vplyvov, keď hovoríte o vašom vzťahu ako o konceptuálno-konspektuálno-kontextuálnom. Netvoríte vlastne umelecké artefakty, ale situáciu, a tá je zasadená do spoločenského rámca.
B. Ondreička: "Spoločenský faktor je pre nás dôležitý, z neho vychádzame."
S. Filko: "Áno, ale spoločenský v zmysle objektívnosti. Neriešime konkrétne problémy spoločnosti, ani určitej jej vrstvy."
FOTO: Stano Filko: Transcendentálny park - Autoportrét, 1976.
Autor: HENRIETA MACKOVJAKOVÁ (Autorka je spolupracovníčkou SME.)