Železnice SR sú samostatnou právnickou osobou, ktorá je správcom majetku štátu a priamym subjektom vzťahov k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a rozpočtom obcí. Štátna účasť na financovaní ŽSR je vyjadrená krytím časti investičných potrieb spojených s modernizáciou a rozvojom železničnej dopravnej cesty, príspevkom na krytie straty v súlade so zmluvou medzi ŽSR a štátom pri plnení výkonov vo verejnom záujme. Od 1. januára 1997 platí v ŽSR nová organizačná štruktúra, ktorá pozostáva z troch úrovní riadenia: vrcholové riadenie (správna rada, generálny riaditeľ a generálne riaditeľstvo), riadenie na úrovni divízií a základné riadenie.
SPRÁVNA RADA ŽSR
Najvyšším orgánom železníc je Správna rada ŽSR, ktorá má deväť členov. Vymenúva a odvoláva ich minister dopravy, pôšt a telekomunikácií. Predsedom správnej rady je Ján Halaj, vrchný riaditeľ sekcie železničnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Podpredsedom je Igor Klesniak, riaditeľ CS Eurotrans, spol. s r. o. Žilina.
GENERÁLNY RIADITEĽ
Generálnym riaditeľom ŽSR je od júna JUDr. Michal Lazar (1957). Vyštudoval Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave a titul JUDr. získal v oblasti medzinárodného práva a obchodu. Profesionálnu kariéru začal v podniku zahraničného obchodu Omnia, kde bol zodpovedný za export strojárskych výrobkov do krajín Afriky a Ázie. Od roku 1987 pracoval ako reprezentant rakúskej banky Girozentrale a jej dcérskej spoločnosti Vienna Commerz pre bývalú ČSFR, kde realizoval exportné a importné operácie v oblasti počítačovej techniky. V roku 1990 založil spoločnosť Columbex International, v ktorej je spolumajiteľom a bol výkonným riaditeľom.
KOLEKTÍVNA ZMLUVA 1997
Kolektívna zmluva bola podpísaná 6. marca 1997. Hlavným problémom pri jej príprave bol spôsob zabezpečenia mzdového nárastu. Podľa KZ má byť rast priemernej mzdy v roku 1997 vo výške 12,3 percenta oproti skutočne dosiahnutej priemernej mzde v roku 1996. ŽSR sa tiež zaviazali nepoužiť svoje právo dať zamestnancovi výpoveď pre nadbytočnosť, ak odpracoval nepretržite desať rokov v ŽSR.
ZVÝŠENIE CESTOVNÉHO
ŽSR pripravujú zvýšenie taríf v osobnej preprave, tarifu však musí schváliť ministerstvo financií. Osobná doprava sa realizuje na základe zmluvy ŽSR so štátom ako výkon vo verejnom záujme a vykazuje trvale stratu. Podľa údajov ŽSR to v roku 1994 bolo 2,28 mil. Sk, o rok neskôr 3,1 mil. a minulý rok 2,7 mil. Sk. Túto stratu ŽSR vykrývajú z výnosov ostatných ziskových činností, najmä v nákladnej doprave. K najvýraznejším zvýšeniam cestovného došlo v roku 1990, a to o 100 percent, a potom v roku 1993 o 50 percent. Od 1. septembra t. r. sa zvýšila cena miestenky zo 6 na 10 Sk a príplatky vo vlakoch InterCity a EuroCity.
ŠTATISTIKA
Celková dĺžka železničných tratí na Slovensku je 3667 kilometrov, z toho jednokoľajných je 2644 a dvojkoľajných 1023 km. Elektrifikovaných je 1472 km tratí. Železničných tunelov je na Slovensku 86, z toho 69 jednokoľajných a 7 dvojkoľajných, mostov je v SR 2276. Železničných staníc, nákladíšť a zastávok je 936, z toho samostatných staníc je 226, zastávok a nákladíšť 710.
Autor: ch