Tretie poschodie výstavných priestorov Slovenskej národnej galérie v Bratislave sa včera zmenilo na laboratórium experimentálneho umenia. Podľa makiet renomovaného francúzskeho výtvarníka Jeana-Michela Alberolu (1953) vymaľoval jeho dlhoročný asistent Michel Bertrand spolu so študentmi VŠVU steny SNG sýtymi farbami, na ktoré preniesli rôzne Alberolove kresby jednoduchých predmetov a útržkov z viet. Podľa samotného Alberolu, ktorý prišiel do Bratislavy včera pred vernisážou, s výsledkom bol nanajvýš spokojný. "Pôvod týchto jednoduchých malieb vychádza z mexických nástenných malieb," povedal včera v predvernisážovom rozhovore pre SME J. M. Alberola. "Vety na stenách sú utopickými vetami, ktoré sa viažu na konkrétne politické udalosti v danej krajine. Ľudia na Západe sú zaskočení rozporom medzi svojimi utopickými myšlienkami a životom, ktorý vedú. Sú to zároveň vety odporu, ktorých prostredníctvom môže človek vydržať proti všetkému, čo ide proti nemu. Napríklad veta - Stať sa zrnkom piesku - môže byť revolučná, pretože zrnko môže zastaviť hodinky - a teda čas. Človek sa niekedy nemá ako brániť len zrnkom piesku. Teraz aj vy viete, že kapitalizmus nie je raj, a zachrániť nás môžu len silné individuality." Jednotlivé transparentne vymaľované kóje sú doplnené šiestimi charakterovými hlavami barokového sochára F. X. Messerschmidta pôsobiaceho i v Bratislave. "Páči sa mi Messerschmidtova originalita a jeho busty som použil ako strážcov podstaty jednotlivých viet na stenách, a tým aj integrality ľudskej osobnosti." Hoci Alberola použil tento princíp nástennej maľby technikou in situ (priamo na stenu) už pred tromi rokmi na výstave v Múzeu moderného umenia mesta Paríž, v takomto rozsahu to uskutočnil po prvýkrát. Napokon história SNG tiež nepamätá podobný prejav umelca. Podľa vyjadrenia samotného Alberolu, ktorého do Bratislavy pozval Francúzsky inštitút, v bratislavskom duchu by chcel pripraviť aj svoju budúcoročnú výstavu v New Yorku.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.