Návrh vlády zaviesť v Trestnom poriadku tzv. obligatórnu väzbu je ďalším krokom späť od existencie právneho štátu, za ktorý sa Slovensko deklaruje hneď v prvom článku svojej ústavy. Návrh vlády je zlý nielen z hľadiska vnímania podstaty vlády zákona či ochrany základných práv občana, ale tiež z hľadiska prístupu riešenia. Je pravdou, že "v poslednom období výrazným spôsobom vzrástla aktivita kriminálnych živlov, objavujú sa nové formy páchania najzávažnejších trestných činov a stále preukázateľnejšie preniká do trestnej činnosti cynizmus, agresivita a brutalita", ako to uvádza dôvodová správa k návrhu novely zákona o Trestnom poriadku. Problémom návrhu je, že nútená väzba neodstráni vzrastajúcu aktivitu kriminálnych živlov, cynizmus, agresivitu ani brutalitu. Aj preto, lebo prívrženci vládnej koalície sú skôr pozitívnym ako negatívnym príkladom uvedených spôsobov. Inými slovami - napríklad do vydierania sú zainteresovaní ako vydierači, a nie ako vydieraní.
Návrh novely je ukážkovým príkladom filozofie vlády - na odstránenie násilia mieni použiť ďalšie násilie. Tentoraz voči súdnej moci. Ministerstvo spravodlivosti síce odmieta názor Združenia sudcov Slovenska, podľa ktorého "o väzbe má rozhodnúť nezávisle a nestranne súd" s tým, že "aj v prípade novelizovaného návrhu vzatia do väzby je daný dostatočný rámec pre činnosť sudcu ako nezávislého a nestranného". Lenže podľa slovníka cudzích slov "obligatórny" v tomto prípade znamená "plnenie, ktoré je niekto povinný zo záväzku plniť". Záväzkom je v tomto prípade zákon - sudca je povinný ho rešpektovať a dodržiavať rovnako ako ktokoľvek iný. Ak zákon bude stanovovať, že "súd VEZME obvineného do väzby", ako znie navrhnutá novela, a nie, že "obvinený MOŽE byť vzatý do väzby", ako znie terajší zákon, sudca jednoducho nebude mať inú možnosť ako obvineného do väzby vziať. Nebude o tom rozhodovať, ale iba opečiatkuje žiadosť a obvinený bude za mrežami. Zo sudcu sa tak stane obyčajný úradník.
Zdá sa, že pozmeňujúci návrh SDĽ, o ktorom SME informoval poslanec R. Fico, je oveľa odbornejšie pripravený ako návrh vládny. Čo je však dôležité, nerobí zo sudcu úradníka-razítkovača, ale ponecháva na jeho rozhodnutie, či obvineného do väzby vezme alebo nie. A prípadné podozrenie z uplatenia alebo nátlaku na sudcu rieši odvolacím konaním proti prepusteniu z väzby vyšším súdom.