"V Manhattane má človek pocit, že je na svetovom pulze mraveniska ľudí, kde sa rodí civilizácia. Okrem iného ma tu zaujal jednoduchý motív striedania dňa a noci, ktorý si človek ani neuvedomuje, no v Manhattane ide život v obidvoch denných periódach rovnako intenzívne, pričom sa mení len osvetlenie," povedal v rozhovore pre SME sochár Peter Roller (1948), ktorý v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci (v suteréne) má až do konca novembra sprístupnenú autorskú výstavu s názvom Obydlia. Kurátor výstavy I. Jančár ju koncipoval ako výber z autorovej tvorby z posledného obdobia, pričom hudobnú spoluprácu mal na vernisáži Jozef "Dodo" Šošoka. Manhattan - Deň a noc je názov ústrednej sochárskej kompozície, v ktorej cítiť autorovu symbiózu viacerých výtvarných médií - architektúry, sochy, maľby a hudby. Peter Roller stavia svoje "obydlia" z dreva, sadry, ktoré maľuje do civilizačnej šede. "Pocit z civilizácie nemusí byť vždy optimistický, no nerád by som bol pesimistom. Zaznamenávam nutnosť, proti ktorej nemôžeme prakticky nič robiť." Architektonické skulptúry ladené do šeda pripomínajú prehistorické kamenné menhiry, v ktorých dominujú základné geometrické tvary niekedy až iluzívne plávajúce v priestore. Tu niekde presakuje sochárov obdiv kú kuzelníkovým čarám, kde síce občas vieme, čo je za nimi, ale radi sa na ne pozeráme. "Ľudia majú hry a ja sa hrám s divákovým okom. Aj keď je vedomie často ďalej, oko nepostrehne všetky vtipy." Popri Manhattane (v ktorom P. Roller dva razy bol) a šamanstve sú však na výstave prítomné aj ďalšie výtvarné impulzy, ktoré dali podnet na realizáciu obydlí. "Je to tiež mágia konca storočia prelínajúca sa s čarovnými kulisami a atmosférou Prahy. Páči sa mi Kafkova Amerika, v ktorej síce spisovateľ nikdy nebol a len opisoval sprostredkované informácie. Avšak tak príťažlivo, že som pochopil, že aj sprostredkovaná skutočnosť môže byť veľmi silná... Chcel som tieto pohľady nejako skĺbiť, pričom môj pohľad na Ameriku je možno trochu naivistický, čo som zdôraznil aj krátkymi ťahmi štetca na povrchu sôch. Neviem, čím viac som tému študoval, tým som mal väčší pocit neznalosti vecí." Ako na záver uviedol P. Roller, výstavné meradlo sôch v Manhattane (s podstavcami majú okolo dvoch metrov) by chcel previesť do monumentálnejších rozmerov. Je možné, že pedagóg na katedre sochárstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ich zrealizuje už na niektorom z najbližších sochárskych sympózií, ktorých sa na Slovensku, ale i v zahraničí často zúčastňuje. Na budúci rok zatiaľ už avizoval P. Roller SME spoločnú výstavu s grafikom V. Kolenčíkom v Galérii umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.