NEW YORK (REUTERS) - Umelecká zbierka 20. storočia z pozostalosti Victora a Sally Ganzových, považovaná za najdôležitejšiu aká bola kedy ponúkaná v dražbe, v pondelok večer v aukčnej sieni Christie's utvorila rekord za predaj diel jediného majiteľa, lebo prekročila hranicu 200 miliónov dolárov. Aukčná sieň charakterizovala predaj zbierky ako "absolútne prekonanie všetkých nádejí", ktorý návštívilo rekordné publikum 2 tisíc perspektívnych záujemcov. K vrcholným momentom aukcie patril predaj obrazu s názvom Le Reve (Sen, 1932) od Pabla Picassa za 48 402 500 amerických dolárov. Ide o zmyselný portrét Marie-Therese Walterovej, dvadsaťdvaročnej maliarovej milenky a neskôr matky jeho dcéry. Bola to druhá najvyššia cena za Picassa v histórii. Celkove bolo predaných dvanásť Picassových obrazov v celkovej sume 164,2 milióna dolárov. Sen bol prvou akvizíciou Ganzovcov, ktorí ho v roku 1941 kúpili za 7 tisíc dolárov. Ba dokonca, v jednej chvíli boli najväčšími súkromnými majiteľmi diel Pabla Picassa (1881-1973) v Spojených štátoch. Za päťdesiat rokov zberateľstva sa sústredili na umelcov ako Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Frank Stella či Eva Hesseová. Dražba ich modernistických malieb, litografií, multimediálnych artefaktov a sôch ľahko prekonala predošlý rekord za predaj jediného majiteľa, keď celková suma dosiahla 206 516 525 dolárov. Ďalšie zaujímavé ceny predstavovalo 24 752 500 dolárov za Picassov obraz s názvom Femme assise dans un fauteil (Žena sediaca v kresle), čo je zároveň rekordnou sumou za kubistickú maľbu, a 31 902 500 dolárov za verziu "O" jeho pätnásťdielnej série Alžírskych žien - takmer trojnásobok odhadu. Medzi ďalšie najúspešnejšie patrili diela Johnsa a Evy Hesseovej, americkej sochárky narodenej v Nemecku. Takmer všetky dražené predmety putovali ku kupcom, identifikovaným iba ako "anonymný kupec" alebo k obchodníkom s umením. Chistie's museli zdvojnásobiť kapacitu hlavnej aukčnej miestnosti a pridali ďalšie tri miestnosti pre perspektívnych kupcov. Zdvojnásobili aj množstvo telefónnych liniek pre fyzicky neprítomných záujemcov. Ganzovci žili spoločensky nenápadne a neboli mimoriadne bohatí. Victor Ganz pracoval v rodinnom obchode so šperkami a jeho manželka pred svadbou pracovala vo firme Macy's. Podľa všetkého vedeli dobre odhadnúť talent a kvalitu, patrili k prvým zberateľom Jaspera Johnsa, s ktorým sa spriatelili, a Franka Stellu. Po odchode na penziu Victor Ganz, ktorý zomrel pred desiatimi rokmi, slúžil ako kurátor a viceprezident Whittney múzea. Sally Ganzová (umrela v januári t. r.) odvtedy kúpila iba jedinú maľbu - Johnsovu Bezmennú.