Počas siedmich rokov stúpla cena novín 14-násobne a zdá sa, že tento trend bude aj ďalej pokračovať. Noviny sa dostali ako každý iný tovar do trhového a konkurenčného prostredia a majú trhovú cenu. Vydávanie periodickej tlače je v súčasnosti náročný biznis, v ktorom prežijú len najschopnejšie spoločnosti. Približne pred mesiacom riešili vydavatelia novín a časopisov problém vzrastajúceho tlaku na ďalšie zvyšovanie cien základných vstupov. Cena novinového papiera stúpne v budúcom roku asi o 10 %, distribučné spoločnosti žiadajú pre budúci rok vyšší rabat a daňové zaťaženie prináša dovozná prirážka a takisto zákon o regulácii miezd.
Vydavatelia denníkov prepočítavali finančné plány pre rok 1998 a uvažovali, či zvýšiť alebo nezvýšiť cenu novín o 1 Sk. Každý z vydavateľov vedel, že by mal zvýšiť cenu novín, ale pri ich úvahách zohrávalo konkurenčné prostredie podstatnú úlohu. Ak by konkurencia zvýšila cenu novín, zvýšil by ju pravdepodobne každý vydavateľ. Všetky tieto úvahy zosmiešnil absurdný návrh novely zákona o zvýšení DPH pre noviny a časopisy zo strany vlády.
Počas uplynulého týždňa sme si vypočuli množstvo absolútne neodborných a nepodložených tvrdení zo strany čelných predstaviteľov tohto štátu. Zdá sa, že svoje vízie a predstavy vydávajú za skutočnosť bez toho, aby svoje kroky konzultovali s profesionálmi. Premiér Mečiar dokonca nevie, do akej daňovej kategórie je zaradená reklama v tlači.
Realita je taká, že v prípade schválenia novely zákona o DPH budú denníky zvyšovať cenu novín na 9 - 10 Sk. Na ilustráciu uvediem, že z ceny denníka SME ide 40 % na tlačiarenské náklady a papier, 40 % distributérom tlače a 6 % DPH ide štátu. Vydavateľovi zostáva z ceny novín necelá koruna a len vďaka 20-25 % podielu reklamy na obsahu novín môže financovať mzdy, agentúry, nájomné, zahraničné cesty redaktorov a ostatné prevádzkové náklady. Pričom denník SME má obrovskú výhodu oproti iným periodikám, že tlačí vo vlastnej tlačiarni. Za desať mesiacov tohto roka odviedol vydavateľ denníka SME štátu takmer 15,5 milióna Sk. V prípade, že by bola daň z pridanej hodnoty pre noviny 23 %, za to isté obdobie by sme museli zaplatiť štátu o 12 miliónov Sk viac, a za celý rok by sme zaplatili len na DPH z reklamy a predaja novín vyše 33 miliónov korún. Pričom DPH z reklamy a predaja novín nie je jediná daň, ktorú vydavateľské subjekty odvádzajú štátu. Ak chcú noviny prežiť, musia túto sumu premietnuť do spotrebiteľskej ceny, ktorú zaplatia koneční spotrebitelia, čiže občania tohto štátu, ktorých začína vláda oberať o peniaze na každom kroku.
Dôsledkom tohto opatrenia bude zníženie predaja novín a časopisov, čo súvisí s oveľa závažnejšou otázkou, ktorou je právo občana na informácie. A tu možno jednoznačne definovať politický rozmer tejto kauzy. Vláda nemá záujem o slobodné šírenie informácií, o čom sme sa presvedčili už neraz.
Autor: riaditeľ VMV, a. s.