BRATISLAVA (SME - rf) - Predpokladaná strata podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v roku 1997 je okolo 300 miliónov Sk. Najväčšie straty vykazuje prímestská doprava, ktorá má aj najhorší autobusový park. V prvom polroku tohto roka vykazovalo stratu 38 z celkového počtu 54 štátnych podnikov SAD. Objem záväzkov po lehote splatnosti v podnikoch SAD v tomto období vzrástol na 4,5 mld Sk, čo predstavuje 34 % z celkového objemu záväzkov. Podľa poslanca SDĽ Viliama Sopka je najväčším problémom autobusovej dopravy skutočnosť, že krajské úrady nemajú v rozpočte dostatok prostriedkov od štátu na vykrytie úbytku tržieb spôsobený poskytovaním sociálnych zliav. Problémy so stratou SAD v niektorých okresoch vyvrcholili obmedzením autobusových spojov hlavne do koncových obcí. Rok 1997 bol pre podniky SAD jedným z najhorších vôbec, čo dokazuje aj jesenný štrajk vodičov v okrese Svidník. Ešte predtým sa k štrajku odhodlali aj vodiči DP Bratislava. V súvislosti s obmedzovaním spojov sú na tom asi najhoršie obyvatelia krupinského a michalovského okresu. Navyše, michalovský závod SAD opäť ohlásil redukovanie svojich výkonov od prvého januára budúceho roka, tentokrát o takmer 18 percent. Najviac budú postihnuté podhorské obce okresu Sobrance, kde majú obyvatelia už teraz problémy dostať sa do práce a z práce. Minister financií S. Kozlík však v parlamente pri posudzovaní stavu plnenia rozpočtu uviedol, že podľa jeho informácií je intenzita osobnej dopravy ešte stále vysoká. Z celkového počtu 5437 autobusov, ktoré zabezpečujú verejnú autobusovú dopravu na Slovensku, je 84,5 percenta po ekonomickej životnosti. Podľa výpočtov ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií by bolo potrebné iba do obnovy autobusového parku investovať 2,19 mld Sk ročne.
Autor: SME-rf