TRENČÍN (SME - mis) - Hospodárska strata z prímestských autobusových liniek SAD, š. p., Trenčín dosiahla v roku 1997 viac ako 2,8 milióna korún. "Tieto straty vykrývame diaľkovými a zájazdovými linkami, opravami pre cudzích dopravcov vo vlastnej stanici technickej kontroly, ale aj dennou prípravou asi 700 obedov pre podniky v okolí," informuje Jozef Lackovič, riaditeľ SAD v Trenčíne. Straty trenčiansky podnik vykrýva i na úkor obnovy vozového parku. "V roku 1997 nám vozidlá zostarli v priemere z 8,5 na 9 rokov pri ich priemernej šesťročnej ekonomickej životnosti. Mrzí ma, že nám nepribudlo 15 nových autobusov, čo by znamenalo nevyhnutnú desaťpercentnú obnovu. Asi 50 miliónov nám na ich nákup chýba. Veľa si v roku 1998 sľubujeme od spolupráce s a. s. Lovbus v Novom Meste nad Váhom, ktorá v marci ukončí výrobu prvých dvoch autobusov s predpokladanou cenou asi 2,5 milióna korún." V Trenčianskom kraji nedošlo k radikálnej redukcii prímestskej dopravy. "Zrušili sme len jeden spoj do Hrabovky, ktorý teraz supluje spoj presmerovaný cez Hrabovku do Hornej Súče," vysvetľuje riaditeľ. Pri štátnych dotáciách, ktoré v tomto roku dosiahli len desaťpercentný podiel na výkonoch, je úspechom trenčianskej SAD trojmiliónová investícia do elektronických strojčekov, ktoré umožnia vyhodnotiť obsaditeľnosť a rentabilitu spojov. "Od roku 1995 jazdíme za rovnaké cestovné, ktoré nekopíruje rast nákladov. K problémom prispel aj štát neschopnosťou pokrývať úbytok tržieb za poskytovanie zliav. Štát ich garantuje len do 50 percent. Pri šestnásťkorunovom náklade na jeden kilometer najazdený prímestskými autobusmi sa v podobe tržieb vráti len 11 korún, 2,80Sk v podobe štátnej dotácie problém rieši iba spolovice," uzatvára J. Lackovič.
Autor: SME-mis