iky. Pre v súčasnosti rozhodujúcu skupinu ekonómov je charakteristický názor uverejnený nedávno v najpredávanejších slovenských ekonomických novinách, podľa ktorého "MMF kráča v stopách finančných drakulov kapitálového trhu, ktorý preň programovým chaosom vytvárajú vhodnú klímu".
Takéto vnímanie MMF je v súzvuku s presadzovaním tretej - slovenskej cesty rozvoja ekonomiky. Jej konkrétne charakteristiky sú však zatiaľ prezentované iba na úrovni negácie, takže aj keď asi nikto nie je schopný povedať, k čomu má táto tretia cesta viesť, je na druhej strane jasné, že to nemá byť liberálna trhová ekonomika. Prístup súčasnej vlády k vytváraniu podmienok pre fungovanie trhovej ekonomiky na Slovensku je obdobný prístupu v oblasti integrácie Slovenska do euroatlantických štruktúr. Na jednej starne navonok deklarovaná snaha o dosiahnutie týchto cieľov, v praxi však realizácia krokov zmenšujúcich priestor pre reálne dosiahnutie deklarovaných cieľov. Pokúsme sa zhrnúť niekoľko základných bodov charakterizujúcich tretiu cestu, po ktorej sa uberáme: selektívny prístup spojený s priamym prepojením kapitálu a politiky, netransparentná privatizácia s vylúčením zahraničného kapitálu, vysoký rast HDP spojený s hlboko deficitným rozpočtom, revitalizácia, resp. štátom určované oblasti rozvoja, regulácia ekonomiky štátom. Všetky tieto body sú viac alebo menej zrejmou negáciou hlavných princípov presadzovaných MMF: otvorenosť ekonomiky spojená so vstupom zahraničného kapitálu, privatizácia, deregulácia a obmedzenie subvencií, zmenšenie rozsahu zásahov štátu do ekonomiky s dôrazom na dominantné postavenie trhu. Aj keď dokážeme identifikovať prostriedky charakterizujúce tretiu cestu, otázkou stále ostáva jej cieľ.
Posledné tohtoročné číslo týždenníka Domino fórum zverejnilo plné znenie správy MMF o stave slovenskej ekonomiky. Táto správa a odporúčania v nej obsiahnuté sú výsledkom jesennej návštevy delegácie MMF na Slovensku. Jej doterajšie nezverejnenie odôvodňoval minister financií výslovným želaním MMF, predstavitelia MMF zas tvrdili, že rozhodnutie o zverejnení tohto memoranda je na pleciach MF SR. Už nie je.
Okrem úvodnej chvály obsahujúcej konštatovanie, že životná úroveň dnes je pravdepodobne vyššia ako pred začiatkom transformácie, je už v prvom bode správy upozornenie na ohrozenie, či dokonca zvrátenie doterajšieho vývoja. Prvým faktom spomenutým v nasledujúcom texte je výrazné zhoršenie salda bežného účtu platobnej bilancie v roku 1996 o 13% HDP, pričom toto zhoršenie bolo spôsobené viac ako 20-percentným nárastom domácej spotreby. Pokusy NBS o odstránenie vonkajšej nerovnováhy skomplikovala hlavne v tomto roku expanzívna fiškálna politika. Podľa odhadu MMF dosiahne schodok bežného účtu platobnej bilancie v tomto roku asi 9% HDP čiže 1,7 mld USD. Zmenšenie schodku v tomto roku je iba dočasným efektom obchodných opatrení, o dočasnosti týchto efektov svedčí aj nedávno zverejnené rozhodnutie WTO zaväzujúce Slovensko znížiť súčasnú výšku dovoznej prirážky (7 %) od 1. januára 1998 na 5 %, a od 1. apríla na 3 %. K 1. októbru budúceho roka musí Slovensko znížiť dovoznú prirážku na 0 %. Hlavnými príčinami nárastu fiškálneho schodku v tomto roku boli výpadky príjmov z daní právnických osôb a príspevkov do fondov. Značné požiadavky štátu na úvery zdvihli úrokové sadzby a skomplikovali realizáciu menovej politiky. MMF odporúča prijať vláde okamžite rad opatrení na výdavkovej strane rozpočtu, okrem iného okamžite realizovať úsporné opatrenia v sume 3 mld Sk, a to na vrub výdavkov, ktoré nie sú povinné zo zákona ako aj výdavkov na diaľnice. Pritom práve výstavba diaľnic, resp. jej akcelerácia po rozhodnutí o ich dobudovaní do roku 2005 namiesto pôvodne plánovaného roku 2015 býva často označovaná opozičnými ekonómami za jeden z hlavných zdrojov súčasných problémov ekonomiky.
Spor medzi NBS a MF SR gradoval hlavne v druhom polroku tohto roka a okrem návrhu štátneho rozpočtu bol hlavným motívom ekonomických diskusií v posledných mesiacoch. Problémy s refinancovaním štátneho dlhu tlačili MF SR do potreby zavedenia administratívnych opatrení na jeho zabezpečenie, korunovanými návrhom novely zákona o NBS a zavedením fixnej 12-percentnej sadzby na štátne dlhové papiere kupované centrálnou bankou. Obrana a výhrady NBS voči obom týmto krokom sú plne pochopiteľné už zo základnej funkcie centrálnej banky, ktorou je udržanie stabilného kurzu koruny. Okamžitý negatívny dopad zavedenia novely zákona o NBS na stabilitu meny je nielen logický, ale i potvrdený z viacerých od NBS i MF SR nezávislých strán. MMF v zverejnenej správe vyjadril uznanie NBS za spôsob, akým uplatňovala v tomto roku menovú politiku a vyzval ju, aby odolala rastúcim tlakom na uvoľnenie jej postoja. MMF podporil stanovisko NBS, keď jednoznačne hovorí o potrebe znižovania podielu centrálnej banky na refinancovaní štátneho dlhu, pretože takýto spôsob podkopáva stabilitu koruny a urýchľuje infláciu. Spolu s ostatnými medzinárodnými organizáciami a kapitálovými trhmi zdieľa MMF znepokojenie ohľadom legislatívnych opatrení, ktorých prijatie by znamenalo okresanie nezávislosti NBS. MMF považuje nezávislú NBS za hlavného garanta toho, že Slovensko vyrieši vonkajšiu i vnútornú nestabilitu pri zachovaní stabilnej meny. Uvedené návrhy protirečia požiadavkám na členstvo v Európskej menovej únii ako aj súčasným trendom platným vo svete.
Nie nezaujímavým je k sporu NBS vz. MF sa viažuce stanovisko MFF k návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok. Tento pripravilo MF po prvýkrát s vykázaním fiškálneho, nie účtovného schodku, pričom sa odvolalo práve na metodiku MMF. NBS vo svojom stanovisku k návrhu rozpočtu upozornila na určité nepresnosti, a tak ak podľa MF má dosiahnuť fiškálny schodok v budúcom roku 5 mld Sk, podľa NBS to má byť až 21 mld Sk.
Podľa MMF prijatá podoba rozpočtu bude viesť k fiškálnemu schodku na úrovni 3% HDP, pričom tento odhad označuje ešte za optimistický, hlavne s ohľadom na značné výpadky príjmov v roku 1997 ako aj s ohľadom na skutočnosť, že v budúcom roku sa budú konať voľby. Financovanie tohto schodku ešte väčšmi skomplikuje súčasné podmienky na domácom a zahraničnom trhu, hlavne s ohľadom na to, že v budúcom roku budú hrubé požiadavky na úverovanie podstatne vyššie ako v tomto roku.
Vývoj v posledných týždňoch tohto roka potvrdil stupňujúci sa tlak na nezávislosť NBS zo strany vládnej koalície. Centrálna banka bola premiérom označená za hlavného vinníka stavu, v ktorom sa ocitla IRB.
Autor: Juraj Kováčik P67 value, spol. s r.o., Bratislava