Jedno je isté - Nemci minú tohto roku za darčeky pod stromček viac ako vlani. Zistil to Wickertov ústav pre výskum verejnej mienky. Podľa výskumu 42 percent opýtaných minie za vianočné darčeky v tomto roku 400 mariek. Vlani nakúpilo vianočné darčeky za túto sumu 58 percent. Ďalších dvadsaťpäť percent opýtaných chce venovať svojim blízkym darčeky asi za 600 mariek a 16 percent - vlani to bolo 14 percent - za tísíc mariek. Jedenásť percent opýtaných siahne do vrecka ešte hlbšie - nakúpi darčeky za viac ako tisíc mariek. Napriek tomu však nie je Zväz nemeckého maloobchodu s vianočným predajom celkom spokojný. Tohtoročná tržba bude totiž len asi o 200 miliónov mariek väčšia ako vlani, keď Nemci vydali pred Vianocami za darčeky 26,8 miliardy.
A čo sa tohto roku najviac kupuje? Pre deti tradičné hračky - plyšové zvieratá, bábiky a samozrejme elektronické hry. Ďalej sú to hodinky, šperky, elektronika, počítače. "Trend smeruje k značkovým výrobkom," tvrdia spoločne riaditelia obchodných domov v Lipsku, Hamburgu, Berlíne, Mníchove i Stuttgarte.Vo frankfurtskom obchodnom dome "Hertie" predali za dve hodiny kozmetiku za 20 000 mariek. Zákazníci stoja v radoch v športových oddeleniach - kupujú lyže, lyžiarsky výstroj, sane. Rozruch spôsobili predajne obchodnej siete "ALDI", keď tam ponúkali počítače za 1777 mariek. V jednom bavorskom meste prišlo dokonca k streľbe - jeden zo zákazníkov sa cítil podvedený a spor o počítač chcel vyriešiť zastrelením svojho súpera. Nezvyčajné pre Nemecko je tiež to, že väčšina obchodných domov sa rozhodla mať pred Vianocami otvorené až do 22.00 h.
Sťažovať si nemôžu ani veľké samoobsluhy a potravinárske oddelenia obchodných domov. Typický je TOOM--Markt vo Friedrichsdorfe neďaleko Frankfurtu nad Mohanom. Na rozlohe 4000 štvorcových metrov si môžu zákazníci vybrať z 30 000 najrôznejších výrobkov v regáloch v dĺžke sedem metrov. Priemerne tu každý kupujúci vydá 45 mariek - pred Vianocami je to 65 mariek. Zatiaľ čo pred Vianocami príde do TOOM-Marktu denne 4000 kupujúcich, pred Vianocami je ich denne 6000. "Každý deň dováža sto nákladných áut tovar," hovorí 33-ročný riaditeľ Werner Kloryczak. A s úsmevom dodáva, že už v januári objednal prvý tovar pre tohtoročný predvianočný trh - kurčatá, kačice, husy, moriaky.
Zaujímavé je, že 73 percent Nemcov oslavuje Vianoce každý rok rovnako tradične, ako si zvykli zo svojho detstva. Len 13 percent sa snaží, aby prežívali netradičné Vianoce. Vianoce nie sú v nemeckých rodinách vždy sviatkami pohody a mieru, potvrdzuje to 13 percent Nemcov, ktorí priznávajú, že sa cez Vianoce hašteria a hádajú. Dôvod každej piatej hádky: Rôzne predstavy o tom, ako majú oslavovať Štedrý večer. Napokon - desať miliónov Nemcov neoslavuje Vianoce doma, cestujú na zahraničnú dovolenku.
Autor: RUDOLF STRÖBINGER, BONN (Autor je stálym spolupracovníkom