Pohrobkovia slovenského štátu z vojnových rokov a neofašisti, ako vytrvalí a nepoučiteľní obdivovatelia skrachovaných ideológií a režimov, podchvíľou s prispením terajších štruktúr, dokonca i Matice slovenskej, podsúvajú cez niektoré noviny a časopisy, STV a publikácie "pravdivý" obraz "usmievavého" Slovenska v rokoch 1939-1945. Dokonca k tejto kampani za rehabilitáciu režimu slovenského štátu, ktorý tak verne slúžil nacistickému Nemecku, prispievajú aj niektorí politici a cirkevní hodnostári, čo je prinajmenšom nepochopiteľné. Stále sa vzdáva hold režimu, ktorý má na svedomí smrť desaťtisícov ľudí, predovšetkým Židov. Stavajú sa do pozícií obhajcov národa, kresťanstva, pravdy. Všetko je však naopak. Pápež Ján Pavol II. už neraz verejne vystúpil proti antisemitizmu, nacizmu, fašizmu a rasizmu, keď na druhej strane zdôraznil lásku ku každému národu a človeku. Ale u nás sa uprednostňuje stále len láska k jednému národu a jeho príslušníkom a tí iní sú považovaní za nepriateľov. Antisemitizmus u nás tlie. Naposledy Ján Pavol II. hovoril na sympóziu vo Vatikáne, kde sa rozoberali korene antisemitizmu v kresťanskom svete. Konštatoval, aké bolo mylné, nespravodlivé a nepresné vysvetľovanie Nového zákona vo vzťahu k Židom a ich obviňovanie z viny na smrti Krista a že to viedlo prinajmenšom k utlmeniu svedomia, takže zlo sa mohlo voľnejšie valiť Európou. Toto sympózium sa nieslo v intenciách viacerých vatikánskych dokumentov, hľadania správneho teologického výkladu vzťahu kresťanstva k židovskému národu, pritom nemohlo neodmietnuť pohanský antisemitizmus, ale aj pseudokresťanstvo, aké sa udomácňovali i na Slovensku, keď vodca Hitler bol "zbožšťovaný". Rímskokatolícka cirkev si uvedomuje, že nemôže prekročiť prah veľkého jubilea 2000, ak sa jednoznačne, otvorene a zodpovedne nevyrovná so všetkým, čo sa stalo, keď neodmietne dostatočne razantne pokusy o vzkriesenie nových foriem antisemitizmu, rasizmu a tým novopohanstva.
Ostáva otvorenou otázkou, kedy si toto všetko uvedomia aj za kresťanov sa vydávajúci pohrobkovia fašizmu u nás. Ako ich máme možnosť pozorovať, je to málo pravdepodobné, keďže im je bližší pohanský antisemitizmus a pretvárka ako skutočné kresťanstvo.
Autor: MILAN GAJDOŠ, Sliač