Cesta dvojnásobného majstra sveta v rallye k obhajobe titulu vôbec nebola taká jednoduchá. Jeden z najlepších odborníkov na automobilové súťaže, anglický publicista Martin Holmes, spísal "komentáre" fínskej hviezdy Tommi Mäkinena z tímu Mitsubishi na ceste k titulu majstra sveta za rok 1997.
Monte Carlo: "Bezpečne sme viedli, až kým sme sa nepomýlili vo výbere pneumatík. Táto hlúpa chyba nás stála víťazstvo."
Portugalsko: "Po dlhých šiestich mesiacoch úspech - víťazstvo so štvorminútovým náskokom. Prvýkrát som zvíťazil so sekvenčným radením. Problémy som mal iba raz alebo dvakrát. Veľmi sa mi tento systém radenia páči. Problémom bolo iba zladiť radenie s čítaním spolujazdca Seppa Harjannea. Radím v trochu nižších otáčkach a on musí vycítiť, kedy dôjde k preradeniu bez otáčkomera."
Katalánsko: "Mám rád súťaže na asfalte, ale mám s nimi málo skúseností. Prvýkrát som mal na tieto podmienky pripravené auto, Lancer IV išiel bezchybne a ja som tu prvýkrát v živote vyhral! Bol to neuveriteľný pocit porovnateľný azda iba s tým, keď sme vlani v Austrálii získali titul."
Korzika: "Opäť asfaltová rallye, ale tentoraz som dal najväčšiu ranu svojho života. Bola to rýchla ľavá zákruta, dostal som pokyn "naplno" a v tom sa na ceste objavili dve kravy. Nebol čas na brzdenie. Jednu som trafil, preletela nám cez strechu. Neovládateľné auto sa v premetoch zrútilo 35 m dole až na breh rieky medzi skaly. Našťastie sa mne ani Seppovi nič nestalo - kokpit zostal neporušený."
Argentína: "Ako v Portugalsku trať lemujú tisíce divákov, ale hlavným nebezpečenstvom sú ich pozdĺž trate zaparkované autá. Argentína je krásna krajina, je tu veľa príjemných ľudí. Súťaž bola vyrovnaná iba v prvej polovici, potom nás už Colin (Mc Rae) ani Carlos (Sainz) neohrozovali."
Nový Zéland: "Naháňali sme sa s Colinom a v snahe za každú cenu zvíťaziť som havaroval. Zákruta bola nezvyklo klopená a na jej vrchole sme skĺzli. Smola bola v tom, že pri ceste bolo šmykľavé blato, takže sme zo zablokovanými kolesami doleteli až k plotu."
1000 jazier: "Štvrté domáce víťazstvo za sebou a návrat do formy. Všetko sa zdalo v tej chvíli jednoduché - náskok 18 bodov na Carlosa a 20 na Colina."
San Remo: "Jediná dráma nastala pred štartom, keď nás zastavili dvaja karabinieri. Najprv im prekážalo, že nemáme na aute značka GB, potom zistili, že chýba predpísaný trojuholník. Chcel som zavolať nášho koordinátora, ale to bola ďalšia chyba, pretože v Taliansku je vraj zakázané používanie mobilného telefónu, keď sedíte v aute! Po hodine dohadovania chceli v hotovosti štvrť milióna lír, inak hrozili zadržaním licencie. Podobný problém tu mali vlani i Colin a tento rok i Freddy Loix..."
Austrália: "Bolo to pre mňa veľké sklamanie - nezaistili sme si tu ešte titul. Colin viedol, ale počas poslednej vložky sme sa skoncentrovali ako nikdy predtým a dostali sme sa do vedenia. Po 15 km sme viedli o 18 sekúnd, ale potom som vyšiel na piesok pri okraji cesty, trochu som stratil a vypadol z tempa. Na posledných 18 km som stratu už nedohnal a Colin vyhral súťaž o 6 sekúnd."
RAC: "Priznám sa, že RAC nemám rád a najmä jej posledný deň. Nie je to problém súťaže, ale môj osobný. Tento rok som sa cítil mimoriadne zle, bol som chorý a myslel som iba na teplú sprchu a posteľ. Hoci mi bolo zle, musel som ísť a pokúsiť sa obhájiť titul. Na štarte to vyzeralo jednoducho - získať jediný bod za šieste miesto. Ten jediný bod ma ťažil rovnako ako hustnúca hmla a vlhkosť. Požiadavka dôjsť na šiestom mieste pre mňa znamenala dokončiť túto súťaž najlepšie v mojej histórii (6 štartov). Nikdy som neabsolvoval súťaž "na pol plynu" ako tentoraz. Prvý deň sme mali problémy s prevodmi. V Hafrenskom lese som sa pokúsil dohnať stratu a v 130 km/h som urobil hodiny. V tej chvíli mi došlo, že je titul v ťahu. Ale zvládol som to a v hustnúcej hmle uprostred britských lesov po neznámych cestách so šmykľavým povrchom som splnil svoj cieľ. Vlastne tam jazdím celkom rád.... Už dobre viem, že byť majstrom sveta je omnoho ťažšie a vyčerpávajúcejšie ako o titul sa usilovať."
FOTO: Takto dopadol Tommi Mäkinen so svojím Mitsubishi Lancer Evo 4 na Korzike. Úpne odlišné boli zážitky po súťažiach v Portugalsku, Španielsku, Argentíne a vo Fínsku, kde Mäkinen tohto roku zvíťazil.