Krsty kompaktných diskov a s nimi späté kultúrno-spoločenské dianie už nie sú iba doménou umelcov z brandže populárnej hudby. Veľkolepo zaranžovaný projekt s neodmysliteľnou mediálnou reklamou, v ktorého centre stál dva a polhodinový koncert, navštívený tiež prezidentom republiky Michalom Kováčom s manželkou, bol súčasťou zrodu prvej profilovej CD platne sopranistky Ľubice Rybárskej. Operné umenie na CD nosičoch, žiaľ, u nás je ešte v plienkach. Preto každý nový počin v tejto oblasti je nielen vítaným obohatením domáceho trhu, ale i potenciálnym uchádzačom o priazeň v silnej medzinárodnej konkurencii. Z tohto hľadiska má profilový disk dnes prvého dramatického sopránu slovenskej opernej scény nemalé šance. Pristavme sa však na koncerte Ľubica Rybárska a jej hostia (Koncertné štúdio Slovenského rozhlasu 12. 12. 1997), spájajúceho jednak krst platne a tiež zapadajúceho do predvianočnej bratislavskej atmosféry. Z týchto premís vychádzala i dramaturgia podujatia, keď prvý blok nasmerovala na operný žáner a v druhom potešila ukážkami z barokovej a romantickej duchovnej tvorby. Hosťami Ľubice Rybárskej boli jej kolegovia z Opery SND Miroslav Dvorský a Martin Babjak.
Z umeleckého hľadiska mala neporovnateľne vyššiu úroveň operná časť večera, zatiaľ čo v štýle duchovnej hudby bola trojica interpretov o poznanie menej zorientovaná. Z Rybárskej hosťov imponoval najmä Miroslav Dvorský svojou krásnou kantilénou, vrúcnou farbou hlasu a jasnými vysokými tónmi. Prekvapil svojím novým repertoárom (Cavaradossi z Toscy, Macduff z Macbetha), predznamenávajúcim ďalší vývoj tohto nevšedného hlasu smerom k tzv. spinto odboru. Aj Martin Babjak sa popri jemu vlastnom, hoci tentoraz trocha hrubozrnnom Valentinovi, predstavil ukážkami z verdiovskej sféry, ku ktorej časom zrejme tiež dozreje. Vo výbornej forme spievala Ľubica Rybárska, keď po osvedčenej Leonore zo Sily osudu na ploche veľkej scény Toscy a Cavaradossiho odkryla celú škálu charakterových odtieňov svojej hrdinky od intímnej lyriky až po veristický pátos. Rovnako strhujúca bola i jej Santuzza a Leonora z Trubadúra. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu hral v zriedka počutej forme, za čo patrí vďaka predovšetkým inšpiratívnej a precíznej taktovke Olivera Dohnányiho.
Autor: PAVEL UNGER (Autor je hudobným kritikom)