BANSKÁ BYSTRICA (SME - klo) - Z každej koruny, ktorú počas tohtoročného medzinárodného veľtrhu finančníctva, bankovníctva a poisťovníctva Finex v Banskej Bystrici vystavovatelia alebo návštevníci minuli, sa stali koruny štyri. Takto zjednodušene by sa dal vysvetliť tzv. multiplikačný efekt, ktorý má veľtrh pre usporiadateľské mesto. Ako uviedol riaditeľ agentúry BB Expo, ktorá Finex organizuje, Ing. Dušan Kováč, zhodnotenie ekonomických prínosov výstav sa na Slovensku ešte neskúmalo. Pre BB Expo urobilo takúto štúdiu Slovensko-švajčiarske združenie pre rozvoj cestovného ruchu spolu s Ekonomickou fakultou Univerzity Mateja Bela. Aj na základe prieskumu študentov v teréne sa podarilo odhadnúť, že každý z vystavovateľov kupoval v Banskej Bystrici rôzne služby - ubytovacie, stravovacie, relaxoval, platil parkovné, všetko za takmer 13 tisíc korún počas štyroch dní trvania veľtrhu. Vystavovatelia na tieto účely minuli asi 19 miliónov korún. Návštevník, ktorý prišiel na finančný veľtrh, tu priemerne minul 370 korún. Najviac - až 54 percent - boli náklady na ubytovanie. Dovedna Finex videlo 34 820 návštevníkov, ktorí takto zaplatili 9,5 milióna korún. Odborníci skúmali i to, ako počas veľtrhu stúpli tržby obchodníkov a ako sa daň z tržieb za alkohol, tabakové výrobky i parkovné prejavila v mestskom rozpočte. Dovedna Finex priniesol pre Banskú Bystricu asi 145,6 milióna korún. K tomu treba prirátať i 6,1 milióna korún pre 56 firiem z B. Bystrice, ktoré sa podieľali na jeho príprave a priebehu. Ako mimoekonomické aspekty zhodnotili odborníci slovensko-švajčiarskeho združenia posilňovanie imidžu mesta, väčšiu podporu a zvýšenie hrdosti občanov na svoje mesto.
Autor: SME-klo