BRATISLAVA (SME - rf) - Niektorí kritici výstavby metra v Bratislave zvyknú argumentovať tým, že metro je rentabilné v mestách, ktoré majú aspoň milión obyvateľov. Preto môže byť zaujímavé porovnanie Bratislavy so spoločenstvom obcí okolo mesta Lille, kde sa systém VAL bez vodiča začal budovať ako v prvej oblasti na svete. Mesto Lille má v súčasnosti 172 tisíc obyvateľov a VAL tu vybudovali preto, že ide o ľahký typ metra. Po dokončení 4. etapy výstavby v roku 1999 bude VAL spájať Lille s okolitými mestečkami Roubaix, Tourcoing a Villeneuve d` ascq. Táto aglomerácia má spolu asi 450 tisíc obyvateľov a leží na ploche o niečo menšej ako Bratislava. V súčasnosti sa na 28 existujúcich kilometroch metra VAL ročne prepraví približne 53,3 milióna pasažierov, na 20 kilometroch električkových tratí 10,6 milióna a na 750 kilometroch autobusových ciest 42 miliónov pasažierov. Autobusové linky však vedú po celom regióne okolo Lille a spájajú 86 obcí, v ktorých žije spolu 1,1 milióna obyvateľov. Zaujímavosťou je, že kým v roku 1982, keď neexistoval VAL, prepravili verejnou dopravou 48 miliónov obyvateľov, v roku 1994 s 28 kilometrami VAL-u navyše už 106 miliónov. Pritom práve VAL zobral najviac zákazníkov. Plán do roku 2010 je na základe vypracovanej stratégie prepraviť 200 miliónov obyvateľov ročne. Pre porovnanie - vlani bola v Bratislave sieť električiek 79,1 km (254 km liniek), na ktorých prepravili za rok 92,7 milióna osôb, trolejbusy prepravili 29,6 milióna (211,6 km liniek) a autobusy 180,4 milióna osôb (1477,5 km liniek). Z porovnania vyplýva, že v Bratislave je zaručená využiteľnosť metra, pretože kým v regióne Lille plánujú v roku 2010 prepraviť verejnou dopravou 200 miliónov osôb, v Bratislave už v roku 1996 prepravili 307 miliónov osôb. Výstavba a sprevádzkovanie VAL-u v Bratislave by mali sčasti nahradiť kolíznu, neekonomickú a neekologickú autobusovú dopravu. V súvislosti s výstavbou VAL-u je ešte lepšie porovnateľné mesto Toulouse, ktoré má približne rovnakú rozlohu aj počet obyvateľov. Podobnosť s Bratislavou je najmä v tvare mesta a prestupe trasy metra cez rieku Garonne, ktorá oddeľuje husto obývanú štvrť od centra Toulouse, podobne ako Dunaj oddeľuje Petržalku od centra Bratislavy. Francúzi vyriešili uvedený problém tunelom popod rieku. V meste Rennes sa výstavba prvej etapy VAL-u dokončí v roku 2001. Rennes má okolo 250 tisíc obyvateľov.
Autor: SME-rf