spoločnosť Matra. Ide o metro bez vodiča, ktoré je schopné prepraviť na jednej linke za hodinu až 25 tisíc ľudí. Podľa projektu by sa mala prvá etapa výstavby začať prechodom Dunaja, pretože ide o najzložitejšiu časť. Projekt počíta s dokončením výstavby prvej etapy - trasa z juhu Petržalky smerujúca k hlavnej železničnej stanici a Trnavskému mýtu - v roku 2003 a od roku 2004 by sa mala začať prevádzka pre verejnosť. Ide o časový rozvrh platný v prípade, že by sa výstavba začala v roku 1998. Dĺžka prvého prevádzkového úseku má byť 10 kilometrov, pričom metro je schopné prejsť uvedenú trasu za 11 minút, pretože nepodlieha vonkajším vplyvom, ako sú dopravné zápchy, svetelná signalizácia na križovatkách, poveternostné podmienky... Po dokončení prvej etapy výstavby by mali nasledovať ďalšie a celková dĺžka tratí má podľa teraz vypracovaného projektu vyše 30 kilometrov. Nasledujúca etapa výstavby by mala byť v smere na Dlhé diely a Dúbravku. Ako však dopravní experti uvádzajú, keď sa raz začne výstavba metra, "nikdy" sa nedokončí, pretože metro sa rozrastá spolu s mestom. V súčasnosti je v prevádzke metro systému VAL 206 bez vodiča v Paríži - na letisko Orly, Toulouse, Lille (Francúzsko), Taipei (Taiwan) a Chicagu (USA). Systém VAL 208, ktorý by v prípade realizovania výstavby bol aj v Bratislave, je najmodernejším plnoautomatickým systémom na svete. Pre Bratislavu je vhodný najmä preto, že dopravná cesta metra môže byť vedená pod zemou rovnako ako po estakáde, má veľmi dobrý polomer zatáčania a hlavne je schopné prekonávať prudké stúpania a klesania. Vozidlá jazdia na pneumatikách, sú teda nehlučné. Pri jazde po estakáde vytvára v bežnom mestskom prostredí vonkajší hluk iba 0,5 až 2,4 decibelu. V súvislosti s obavami, že klimatické podmienky na Slovensku môžu robiť starosti v prevádzke na estakáde, napríklad pri výraznejšej snehovej nádielke alebo námraze, výrobca argumentuje, že plocha po ktorej metro jazdí, môže byť vyhrievaná. Ako príklad uvádza Chicago, kde sa teploty pohybujú od + 30 do -30 stupňov, pričom s prevádzkou VAL-u nie sú žiadne problémy.
Autor: SME-rf