Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Medzinárodný filmový festival v gréckom Solúne priniesol diskusiu o práve na názor i o nacionalizme

Spojnicu medzi Balkánom a európskou civilizáciou vytvárali minulý týždeň festivalové filmy i realita mesta počas 38. ročníka medzinárodnej filmovej prehliadky v severogréckom Solúne. Na uliciach plných nezasypaných výkopov a prachu predávajú ruskí predava

či žuvačky a vodu vo fľašiach, a dlho nemyté autá, často bez reflektorov, zásadne nedávajú prednosť chodcom. Pred obchodmi ohrýzajú psi to, čo vypadlo von, a zošedivený Mikuláš kýva pred obchodmi žezlom na znamenie Vianoc. Odvšadiaľ sa linie grécky pop a večne uponáhľaní chodci sa zastavujú na gyros. Ich viera v šťastie, ktoré musí raz odniekiaľ prísť, je zjavná nielen z histórie gréckeho filmu, ale i zo stánkov s lotériami, ktorých vidno viac než predajní potravín. Nie je však tak pokojne, ako by sa mohlo zdať. Sto kilometrov odtiaľ práve vzplanuli boje medzi miestnymi obyvateľmi a zlatokopeckou spoločnosťou TVX Hellas, čo je pobočka kanadskej firmy TVX Gold Inc., ktorá sa chystá ťažiť i na českom území. Zatiaľ čo v Kašperských horách musia zlatokopi ešte absolvovať sériu správnych a súdnych konaní, tu im bolo právo na prieskum oficiálne priklepnuté. Postup úradov proti obyvateľom dotknutých obcí pripomína podľa miestnych médií stanné právo. Akýkoľvek protest sa ihneď trestá, občania sú uväzňovaní, demonštrácie zakázané - biznis dáva "na frak" demokracii.

Skryť Vypnúť reklamu

I na festivalových konferenciách a v kuloároch hotela Electra Palace sa hovorilo o biznise a práve na názor. Francúzsky režisér Claude Chabrol kritizoval dominanciu amerických filmov o násilí ako eskalácii monopolného názoru, ktorý - podporovaný silou biznisu - sa stáva nebezpečným pre celú demokraciu. "Európa nesmie uvoľniť svoj audiovizuálny priestor a musí si vytvoriť svoj vlastný spôsob vyjadrenia, ktorý bude konkurovať americkému," povedal. Aj Chabrolov a Kieslowského producent, rumunský emigrant Martin Karmiz, komentoval "násilie kultivované americkým filmom" ako závažný morálny problém dnešnej doby. Iní dokonca hodnotili komerčnú slobodu ako estetickú diktatúru, padali slová o "ekonomickom terore" a o "supermarketoch fantázie".

Skryť Vypnúť reklamu

FILMOV BOLO 180

Medzi 180 uvádzanými filmami mali čestné miesto príspevky s rómskou tematikou, balkánske snímky, tvorba amerických nezávislých autorov, nie- koľko retrospektív (Chabrol, de Oliveira, Ripstein, Fridriksson) a, pochopiteľne, medzinárodná súťaž, ktorú hodnotila medzinárodná porota vedená bývalým československým režisérom Ivanom Passerom. Medzi favoritov publika patrili hity z Cannes ako iránsko-francúzsky film Abbasa Kiarostamiho Chuť čerešne, Kenovičov Perfektný kruh, Mitrikeskov príbeh o láske cez dobre stráženú hranicu medzi Juhosláviou a Albánskom nazvaný Cez jazero a novinky americkej nezávislej kinematografie. Lacný film V spoločnosti mužov (Neil LaBute) bol o tom, ako si dvaja mladí manažéri liečia svoje komplexy vo vzťahu k ženám na invalidnom dievčati. Noci s Boogie (Paul Thomas Anderson) vyrozprávali historický príbeh mladíka s oceľovým prirodzením a notorickou erekciou, ktorý sa "presúloží a prepornografuje" do lepšej spoločnosti. Tento posttarantinovský film bol odmietnutý festivalmi v Cannes i Benátkach, ale presne zapadá do nálady súčasnej spoločnosti, ktorá svoju vlastnú impotenciu zakrýva sexuálnym voyerizmom. Cynizmus snímky V spoločnosti mužov prekážal i solúnskej porote, ktorá napokon hlavnú cenu Zlatého Alexandra prisúdila austrálskej snímke Cesta do Nhillu od režisérky Sue Brooksovej.

Skryť Vypnúť reklamu

O NACIONALIZME

Najväčšiemu gréckemu medzinárodnému filmovému festivalu pomáha získať renomé jeho funkcia komentátora súčasnosti. Tento rok sa jednou z hlavných tém stal európsky nacionalizmus. Režisér Chabrol so smiechom charakterizoval svoje priateľstvo s francúzskym vodcom nacionalistov Le Penom: "Pili sme spolu zamlada," uviedol a zdôraznil, že francúzsky nacionalistický boom podľa neho nie je príliš nebezpečný. "Je to len cirkus," dodal slávny filmár. Sila festivalu bola najmä v tom, že dokázal spojiť umenie s aktuálnymi politickými otázkami. V desiatkach filmov, najmä z Balkánu, sa hovorilo o multikultúrnosti a etnickej čistote. Pozoruhodný grécky dokument Sinissos (Timon Koulmasis, Iro Siafliaková) bol o obyvateľoch rovnomennej gréckej obce uprostred Turecka, ktorá po stáročia zodpovedala myšlienke multikulturálnej otomanskej ríše. Po prvej svetovej vojne tu však bolo vyprovokované napätie, ktoré viedlo k násilnému vysťahovaniu gréckej populácie, na čo Grécko odpovedalo rovnakým aktom. Autori filmu považujú kauzu Sinissos za prvú etnickú čistku tohto storočia. Jej svedkovia však podstatu čistky nechápu. "Chodili sme spolu na ryby a do krčiem," rozpráva jeden z Grékov. Film názorne ukazuje vznik nacionalizmu, ktorý nevychádza zo záujmu obyvateľov a kvitne na mocensky narušených miestach, kde môžu teritoriálnu situáciu pre seba využiť úzke skupinky ľudí (politikov). Miesta ako Sinissos sú potom vhodným predmetom deštrukcie.

Skryť Vypnúť reklamu

VLNA SKEPTICIZMU

Ďalším pozoruhodným rysom festivalových filmov bola nová vlna ázijského skepticizmu. Juhokórejský film Zelená ryba (Lee Chang-Dong) patrí k radu totálne deziluzívnych sociálnych snímok, ktoré v tejto krajine vznikajú už dva-tri roky. Ich zaujímavou črtou je myšlienka otroctva v slobodnej krajine. Postavy sú jednak obete peňazí, jednak rôznych mafií. Zatiaľ čo v amerických filmoch bola vždy typická úspešná vzbura jedinca, ktorý nakoniec mafiu pokoril, Zelená ryba je o tom, že jedinec je nula, ktorá v chápadlách mafie nemá šancu. Tvrdé scény, ako upaľovanie mužského pohlavného údu, sú už len domyslením konceptu.

Ani z európskych filmov nebolo nijako zvlášť do skoku. Francúzsky film Brat (Sylvie Verheydeová) rozprával o fotografovi, ktorý sa cíti ako podomový obchodník vo svete, kde sa pije, kradne a súloží (on sám tak činí so svojou sestrou). Svet je jednoducho pobehlica, ktorá funguje len za peniaze a predstiera orgazmus. Je otázkou, či je zistenie o stave sveta nutné podávať pateticky, ako to vo veľkej miere robia Európania. Americký nezávislý film Neustlané postele bol o tom istom, ale bol vtipný. Skupina mužov a žien, hľadajúca partnerov na inzerát, hrá samých seba. Režisér Nicholas Barker ho nakrúcal deväť mesiacov. Vybral si ľudí stredného veku a rôznych nátur. Jednou z postáv je vychudnutá feministka so psíkom, ktorá sa domnieva, že muž je najlepším riešením finančných problémov. "Štyrikrát za mesiac sex a potom vyhodiť," vraví a skúša si podprsenku. Muži si sťažujú, že ženy sa vôbec nezaujímajú o ich "ja", ale len o ich peňaženku. Jeden z nich sa preto predstavuje ako úspešný filmový scenárista, pretože vie, že z lásky na inzerát nakoniec aj tak nič nebude. V pozadí však zostáva túžba po spoľahlivom partnerovi, krásnych deťoch a rodinnom dome - túžba, ktorá zostáva rozpustená v šedi newyorského pozlátka.

Skryť Vypnúť reklamu

ZLATÝ ALEXANDER

Niekoľko filmárov bolo v Solúne vyznamenaných čestným Zlatým Alexandrom. Medzi nimi aj nestor portugalskej kinematografie Manoel de Oliveira, spomínaný francúzsky režisér Claude Chabrol a grécka star Irena Papasová. Všetci sa zhodli na tom, že súčasný film je v zajatí obsesie "priemerného vkusu". "Americké filmy sú všetky rovnaké, tak ako macdonaldy a coca-cola," povedal de Oliveira. "Ale ja mám radšej grécku, taliansku a portugalskú kuchyňu. Pre mňa sú autenticita a osobnosť dôležitejšie než technická dokonalosť." Predseda poroty Ivan Passer k tomu poznamenal, že Európania majú tendenciu sedieť so založenými rukami a sťažovať si na Ameriku. "Musia však prejsť do protiútoku," dodal. Na to je však podľa jeho názoru nutné splniť dve podmienky: nerobiť namiesto filmov rýchle polotovary o ničom a vybudovať systém financovania, postavený na istých finančných zdrojoch, ako sú napríklad štátne peniaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Grécky festival, ktorý do povedomia verejnosti uviedol mená ako Hal Hartley alebo Abbas Kiarostami, si je dobre vedomý, že v súčasnosti dochádza k zmene priorít vkusu. "Máme záujem ukazovať kvalitné filmy a pomáhať novým talentom," hovorí riaditeľ festivalu Michel Demopoulos poukazujúc na súťaž, ktorá je venovaná prvým a druhým filmom debutantov. Tvrdí, že záujem o film dnes rastie a že preto treba nasmerovať publikum v prospech nezávislých, umeleckých filmov. "Zistil som, že sa to môže podariť a že publikum môžete získať, ak vydržíte niekoľko rokov pokračovať v tom, čo ste začali," uzavrel Demopoulos.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  5. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  6. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  5. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  6. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  8. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 871
  2. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 995
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 9 823
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 775
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 478
  6. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 355
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 145
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 707
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 113
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 626
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu