Trnavské divadlo # P. I. Čajkovskij: Luskáčik # Libreto: M. Petipa, D. Nebyla, L. Kočan # Scéna: J. Zavarský # Kostýmy: E. Farkašová # Dramaturgia: I. Vajda # Choreografia: D. Nebyla # Réžia: L. Kočan # Účinkujú: A. Karnasová, D. Lakčevič, V. Pavlíková, M. Rovňák, N. Kočanová, I. Šandor a žiaci Štúdia baletu D. Nebylu.
Čajkovského Luskáčik je najmä v období Vianoc obľúbeným repertoárovým číslom baletných súborov. Pre neopakovateľnú štedrovečernú atmosféru, plnú čarovných kúziel a príbehov, priťahuje do divadiel rovnako deti i dospelých. V činohernom Trnavskom divadle sa rozhodli pre uvedenie tohto baletu (premiéra bola koncom novembra) po predošlej spolupráci so Štúdiom baletu a súčasného scénického tanca Dušana Nebylu na rozprávkovej inscenácii Valčík pre Popolušku. Režisér Ladislav Kočan a baletný pedagóg Dušan Nebyla zjednodušili pôvodné libreto Luskáčika na minimum. Motívy dobra a zla v Hoffmanovej rozprávke o Luskáčikovi a myšom kráľovi síce dotvorili alegóriou o cti a spravodlivosti v boji s vládou noci, no i tieto posuny väčšinou nezakryjú skutočné príčiny rozsiahlych úprav základnej dejovej línie. Z paláca preniesli tvorcovia dej do užšieho rodinného kruhu Kláriných rodičov a aj ďalšie motívy v úvode predstavenia prispôsobili tak, aby sa lepšie uplatnili hereckopohybové predpoklady činohercov.
Zaujímavú príležitosť dostal najmä I. Šandor, ktorému v kruhu mladých tanečníkov, pripravujúcich sa na profesionálnu dráhu, sadli i prvky moderného tanca. Vytvoril vydarenú kreáciu vládcu noci - Kráľa netopierov. Svojím kultivovaným prejavom s prvkami tanca i pantomímy však upútavajú aj ostatní činoherci. Zato mnohé baletné výstupy miesto ľahkosti, uvoľnenosti a hravosti aj pri starostlivom choreografickom naštudovaní vnášajú do inscenácie nevýraznosť a ilustratívnosť. Závisí to od individuálnych dispozícií viacerých alternujúcich sa tanečníkov, no niekde interpretom nepomohli ani rozsiahle škrty v predlohe a zmeny východiskovej choreografie.
Najprepracovanejšie sú scény v rozprávkovom kráľovstve, ktoré strhnú detského diváka vizuálnosťou, fantáziou a nápaditosťou. Hoci i tu z pôvodného divertimenta ostali iba tri tance, sú dobrou dynamickou predohrou k vyvrcholeniu trnavského Luskáčika, ktorého "zlatým klincom" budú pravidelné hosťovania sólistov baletu SND v známom, často i osobitne uvádzanom grand pas de deux. Na premiére sa v ňom predstavili N. Stehlíková a J. Dolinský. Pretože Čajkovského balet pripravujú k Vianociam i v SND, zrejme si obľúbený Luskáčik ešte rozšíri svoj okruh divákov.
Autor: MIKULÁŠ JARÁBEK (Autor je spolupracovníkom SME)