Verným spoločníkom uvažovania o fenoméne "populárna hudba" sú odjakživa polemiky týkajúce sa kvality či nekvality piesňových textov ako rovnocennej zložky hudobných produktov. Neľútostne atakovaná strana obhajcov pesničkových veršov v nich býva veľmi často v nezávideniahodnej situácii, hoci na druhej strane čas a vývoj ukazujú, že priatelia básní v piesňach vždy dokážu mať nejaké to eso v rukáve, ktoré prebije akékoľvek útoky na úroveň spievaného slova.
Kamil Peteraj (1945) je určite viacgeneračná tromfová karta názoru velebiaceho pesničkový text ako rovnocenného partnera poézie. Jeho textárske pôsobenie v kapele Prúdy na platni Zvonky zvoňte, patriacej do zlatého fondu československej i slovenskej kultúry, už pred viac ako tridsiatimi rokmi predznamenalo jednu zo zásadných ciest básnika, ktorý vyštudoval konzervatórium a dramaturgiu na VŠMU.
Svoju prvú básnickú zbierku Sad zimných vtákov, za ktorú bol odmenený cenou PEN-klubu, vydal pred štyrmi desaťročiami ešte ako devätnásťročný a bol prvým rockovým textárom, ktorému v roku 1985 vyšiel aj súbor piesňových textov. Už vtedy dokumentoval zvýšenú úroveň tejto zložky slovenskej populárnej piesne, jej nielen čisto úžitkové, ale aj literárne hodnoty. Ako spoluautor prvého československého rockového muzikálu Cyrano z predmestia a dramaturg divadla Nová scéna v Bratislave v sedemdesiatych rokoch minulého storočia pomáhal osviežiť vtedajšiu hudobnú scénu niečím vtedy pre nás menej obvyklým a dnes takmer nepostrádateľným - muzikálom.
Peterajove texty dodnes vzrušujú a oslovujú, sú neopozerané a neopočúvané. Autor v priebehu času nepoľavil vo svojej pracovitosti a vynaliezavosti. To potvrdzuje tak nedávny hit pre Mekyho Žbirku Čo bolí, to prebolí či verše piesní do čerstvej muzikálovej epopeje Adam Šangala pre scénu mimobratislavskej muzikálovej bašty Divadlo Andreja Bagara v Nitre, ako aj bohatý výber piesňových veršov použitých množstvom známych slovenských interpretov od ich začiatkov až po súčasnosť (Pavol Hammel, Marika Gombitová, Robo Grigorov, Miroslav Žbirka, Janko Lehotský alebo Richard Mžller).
V zbierke, rozčlenenej na tri básňové cykly: Čo bolí, to prebolí, Farebné vzťahy, Život je na to, aby sa žil, nachádzame príjemné zastavenia, prekvapenia, ale aj témy na zadumania či zasnenie, čo v našej dnešnej dobe, ktorá sa okolo nás rúti až zakázanou rýchlosťou, nie je maličkosť.
Výber zasahuje časovo najdlhšie obdobie spisovateľa, ktorý vie byť dobrým "remeselníkom", majstrom formy, konštrukcie i rýmu a pritom mu stále nechýba hravosť, kreativita a schopnosť ponúknuť podpovrchové témy, či neobvykle osviežiť tie "zdefraudované" - ako napríklad láska vo všetkých podobách. Máloktorý básnik a textár, ktorý je v súčasnosti už vlastne doyenom žánru, vie tak "pokušiteľsky" osloviť všetky možné ročníky narodenia.
Autor: Pavel Malovič(Autor je lekár a publicista)