FOTO
Homosexuálov-učiteľov odmietajú aj kolegovia. Učiteľ angličtiny z Košíc to odôvodnil tým, že učitelia v základných školách sú dosť konzervatívni: "Nežijeme v otvorenej spoločnosti a potrvá niekoľko desaťročí, kým budeme zrelí na diskusiu o tejto téme." Podľa neho aj v otvorenej krajine, ako sú USA nie je téma - učiteľ-homosexuál vnímaná tak benevolentne, ako sa nám zdá. "Bol som v štátoch a prekvapili ma rozporuplné reakcie verejnosti a kolegov."
S otázkou, či by učitelia prijali za kolegu homosexuála, sme sa obrátili na riaditeľov alebo ich zástupcov z 12 základných škôl v šiestich slovenských mestách. Oficiálny názor sme získali od štyroch riaditeľov škôl z Nitry, Popradu a Bratislavy, ostatní nechceli byť menovaní aj preto, lebo "v škole majú zopár zamestnancov, ktorí by nepochopili ich vyjadrenie pre médiá". Všetci sa zhodli, že väčší problém akceptovať inak sexuálne orientovaného učiteľa by mali skôr rodičia ako pedagogický zbor. Viacerí však hovoria, že ak by takého kolegu mali, nemal by učiť telesnú výchovu a prírodopis.
Riaditeľ školy na západnom Slovensku hovorí, že téma je pre rodičov háklivá a citlivá. "Rodičia sa nám raz sťažovali na dozor na chlapčenských toaletách. Mysleli si, že učiteľ chodí deti okukovať, pritom išlo len o to, aby bol aj na toaletách poriadok."
Riaditeľom bratislavskej školy na Karloveskej ulici Jozefovi Vargovi a popradskej školy Petrovi Parízekovi by učiteľ-homosexuál neprekážal. Varga dodal, že v takýchto veciach je liberálny.
Štatutárka školy na Pankúchovej ulici v Bratislave Mariana Gibejová hovorí, že u nich akceptujú akékoľvek odlišnosti a neuvažovala ani nad tým, aké predmety by homosexuál mal alebo nemal učiť. "Prečo by to nemohla byť aj telesná?" komentovala názor respondentov. Riaditeľka školy v Nitre Matilda Solnicová povedala, že všetko závisí iba od toho, či by bol dobrým učiteľom. (dro)
Čo by nemali učiť?
Na otázku, ktoré predmety by nemali v základných školách vyučovať homosexuálne orientovaní pedagógovia, odpovedalo 30,7 % respondentov, že telesnú výchovu, 30,1 % náboženstvo, 26,6 % etiku, 17,2 % biológiu, 9,3 % občiansku náuku, 4,7 % prírodopis. 21,6 % si myslí, že môžu vyučovať všetky predmety, podľa 22,7 % by nemali vyučovať žiadny predmet.