Jedna z nákladných lodí prechádzajúcich cez sústavu vodných diel pri Gabčíkove. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Bratislavský prístav čaká po vstupe Rumunska a Bulharska do európskej únie sľubný rozvoj. Nadnárodné korporácie, ktoré dnes u nás investujú, môžu na Balkáne nájsť otvorený trh s vyše 30 miliónmi spotrebiteľov. Jednoduchý prístup naň otvára riečne spojenie po Dunaji.
Najväčší slovenskí exportéri zatiaľ možnosti najväčšej rieky v krajine nevyužívajú. Napríklad Volkswagen Slovensko vyváža svoje produkty najmä vlakmi. Zvyšok, približne 20 percent, závod distribuuje kamiónmi. Lodnú dopravu dnes vôbec nevyužíva. Plány do budúcnosti automobilka nechcela zverejniť.
Preprava áut nákladnými loďami je síce pomalšia ako vlakom, zato bezpečnejšia. Je na ňu pripravený aj bratislavský prístav. Systém Ro-Ro (roll on - roll off) umožňuje, aby autá, alebo aj kombajny prechádzali priamo na nákladné lode. Na jednu loď dokážu naložiť až 200 áut. Podľa Matúša Tribulu z námornej a riečnej špedičnej firmy Seanergy neexistujú žiadne bariéry brániace tomuto spôsobu prepravy. "Stačí, ak sa nájde vôľa a zabezpečí sa trojpodlažný Ro-Ro čln, aké bežne plávajú vo svete. Potom bude preprava áut po Dunaji veľmi jednoduchá," spomenul Tribula.
Okrem áut môže bratislavský prístav nakladať aj tekuté hmoty, čo využíva najmä Slovnaft. Spolu s komárňanskou spoločnosťou Dunaj Petrol Trade pripravujú modernizáciu a výstavbu produktovodov a prekladísk minerálnych olejov. Podľa hovorkyne Slovnaftu Kristíny Félovej rafinéria využíva vodné cesty najmä smerom na západ. "Naše dominantné trhy sa nachádzajú v Čechách, Rakúsku a Nemecku," spomenula Félová.
IGOR PLÁVKA