ch SND verejnosť chýbala.
Po takmer hodinovej prezentácii umeleckých výziev Tóth divadelníkom navrhol, aby hovorili konkrétnejšie o samotnej výročnej správe. Chýbalo mu v nej členenie nákladov na jednotlivé súbory, prehľad účelových dotácií z ministerstva, ale aj štruktúra miezd, ktoré oproti minulému roku vzrástli v priemere o 4,6 percenta. Pýtal sa na prístup divadla k mladému divákovi, k hendikepovaným a iným menšinám. Správa totiž iba všeobecne tvrdí, že divákmi sú občania všetkých sociálnych vrstiev a vekových skupín.
Pýtal sa aj na celkovú cenovú politiku SND. Z tržieb získalo 56 miliónov korún, z toho 28 od domácich a 18 od zahraničných návštevníkov. Ďalších necelých 10 miliónov zarobilo na hosťovaní. 17-krát hralo na Slovensku a 36-krát v zahraničí - v Japonsku, Ľubľane, Viedni, Miškolci i v rôznych českých mestách.
V roku 2004 malo 879 pracovníkov, rok predtým 850. Mierne prekročený limit vysvetľuje zmenou Zákonníka práce, ktorý obmedzil prácu na dohody.
Výnosy malo SND 434 miliónov, z čoho prevádzková dotácia tvorí takmer 82 percent - teda 355 miliónov. Náklady malo 428 miliónov a dosiahlo teda kladný hospodársky výsledok 5,8 milióna. Minulý rok to bolo 1,4 milióna. Štátna dotácia na jedného diváka bola minulý rok takmer 1280 korún. V roku 2000, keď prišlo až 293-tisíc divákov, to bolo menej ako 900-korún.
Šéfovia súborov SND v analýzach umeleckých výsledkov zdôrazňovali, že treba podporovať novú tvorbu aj za cenu umeleckých i diváckych rizík. Divadlo malo minulý rok priemernú návštevnosť 85 percent, čo je mierny pokles.
Na náročnú operu Juraja Beneša The Players chodilo priemerne len 51 percent možných divákov, na pôvodné slovenské hry 60 - 70 percent, kým na úspešné komédie, ako napríklad Ideálny manžel od Oscara Wilda viac ako 97 percent. Celkový počet návštevníkov sa oproti minulému roku zvýšil na 277-tisíc. Operu navštívilo 103-tisíc, činohru 130-tisíc, balet 38-tisíc divákov, zvyšok patril iným žánrom. V repertoári SND je 80 hier, na čo je manažment hrdý.
"Náš súbor vie zahrať aj telefónny zoznam," pochválil sa šéf činohry Juraj Slezáček, pripustil však aj diskusiu. "Stále si nemyslím, že to robíme dobre." (zu)