Pavlína Fichta Čierna: Správa o reáliách Evy Č., 2005. |
Nežné pripomienky je názov spoločnej výstavy Lenky Klodovej a Pavlíny Fichty Čiernej, ktorá je v žilinskej Považskej galérii umenia do polovice mája. V poslednom období je to jeden z mnohých projektov obnovujúcich česko-slovenskú spoluprácu na poli výtvarného umenia.
Česká umelkyňa Lenka Klodová sa vo svojej práci venuje prehodnocovaniu zobrazenia a postavenia žien. Pretvárala pornografické obrázky, prezliekala sa za muža a nedávno sa dostala aj k výtvarnej teórii, keď zostavovala číslo časopisu Umělec venované ženám.
V Považskej galérii vystavuje digitálne manipulované fotografie. Vidíme na nich športovkyne podávajúce heroické výkony. Zaujímavý je však deformovaný tvar ich tela - sú totiž tehotné. Spojenie športového výkonu a materstva utvára priestor na zamyslenie nad chápaním spoločenského úspechu. Fotografie sú doplnené medailami za rodinu. Klodová tak povýšila materstvo a starostlivosť o rodinu na úroveň masami zbožňovaného športu.
Pavlína Fichta Čierna je nositeľkou Ceny Oskára Čepana a známou sa stala svojimi videami, ktoré sondami do života ľudí na okraji spoločnosti tematizovali inakosť. Účinkujúci v jej videách pochádzajú zväčša z autorke dôverne známeho okolia Žiliny.
Práce Pavlíny Fichty Čiernej zas súvisia s rodinným zázemím a detstvom. V krátkom videu nazvanom Pošta pre teba rozpráva svoj traumatizujúci príbeh bývalý trestanec, alkoholik a bitkár. V detstve ho opustila matka aj s dvoma malými súrodencami, čo ho poznačilo na celý život. Rád by sa prihlásil do televíznej relácie a opäť sa s nimi stretol. V prípade televízneho antihrdinu je to však nereálny sen. Na televíznu obrazovku mu umožnila dostať sa práve autorka.
Druhý príbeh rozpráva Eva Č., dcéra advokáta z usporiadanej rodiny, ktorá skončila ako alkoholička a týraná žena. Spomína si, ako ju rodičia učili veľmi zavčasu čítať, na prvé milovanie, a rozpráva, ako v súčasnosti žije medzi chatrčou a krčmou. Tvrdí, že je šťastná, šťastie je však skôr spôsobené alkoholickým opojením. "Aj keď ide o ľudí na okraji spoločnosti, sú v istom zmysle slobodnejší. Vo svojom prejave nie sú zviazaní konvenciami. Sú to citliví a inteligentní ľudia, ktorých podmienky sformovali týmto smerom," hovorí autorka.
Výstavu dopĺňajú veľkoformátové tlače s e-mailovou komunikáciou autoriek. Divák má tak možnosť sledovať vývoj nápadov, nežné oťukávanie, spoznávanie a zlaďovanie nápadov, čo vyplýva aj zo zvoleného názvu. V listoch sú zmienky aj o rodine a deťoch, keďže obe tridsiatničky sú viacnásobné matky. Aj keď ich názory a problémy žien umelkýň sú možno podobné, ich umelecký prejav je rozličný, preto musela každá z nich urobiť krok dopredu, Klodová k zjemneniu a Čierna k zdrsneniu výpovede.
Autor: LENKA KUKUROVÁ(Autorka je umelecká kritička)