Podľa viacerých odborníkov znižujú osemročné gymnáziá kvalitu základného a stredného školstva, a to tým, že vyčleňujú šikovné deti. V základných školách potom ostanú len slabší žiaci, triedy nemajú lídrov a pozitívne vzory. Na snímke gymnazisti z osemročného gymnázia na Jelačičovej ulici v Bratislave. FOTO SME - SOŇA REBROVÁ |
Osemročné gymnáziá sa v našom školskom systéme neosvedčili. "Dosahujú síce dobré výsledky, ale za cenu znižovania celkovej úrovne základného a stredného školstva," konštatovala Alena Tomengová zo Štátneho pedagogického ústavu počas odbornej konferencie o stave školstva v Banskobystrickom kraji.
Porovnávací výskum v rámci programu medzinárodného hodnotenia žiakov PISA totiž okrem slabej úrovne čitateľskej gramotnosti ukázal aj veľkú závislosť vzdelávacích výsledkov slovenských žiakov od ich sociálno-ekonomického zázemia.
Osemročné gymnáziá ju ako školy s vyšším spoločenských statusom podľa Tomengovej ešte zvyšujú. "Mala by sa posilniť kompenzačná úloha školy, a to nielen zavedením povinnej aspoň ročnej predškolskej dochádzky, ale treba zabojovať aj proti segregácii šikovných detí na osemročné gymnáziá," povedala Tomengová.
Ako dodala, v tých krajinách OECD, ktoré sa v PISA umiestnili v najlepšej desiatke, nepoznajú selekciu žiakov do rôznych typov škôl až do 16 rokov ich veku. "Odkastovanie" 10-ročných detí na osemročné gymnáziá spôsobuje veľké rozdiely medzi výkonmi detí.
V základných školách zostávajú len slabší žiaci, triedy nemajú lídrov a pozitívne vzory. V osemročných gymnáziách sú zasa deti často preťažované, vo vyučovacích metódach 10-ročných a 18-ročných nie sú rozdiely. "Berie sa im detstvo," povedala Tomengová.
Pôvodne sa osemročné gymnáziá zriaďovali s myšlienkou podpory výnimočne nadaných detí. V súčasnosti je ich však tak veľa, že túto úlohu neplnia. Štatistiky totiž uvádzajú, že nadaných detí je okolo 5 až 8 percent z populácie, osemročné gymnáziá však dnes navštevuje vyše 14 percent detí.
Experti z OECD ešte v roku 2001 upozorňovali na to, že gymnáziá s osemročným štúdiom "obmedzujú základný princíp demokracie: rovnosť šancí, spravodlivosť v prístupe ku vzdelaniu, segregujú žiakov, negatívne ovplyvňujú kvalitu vzdelávania na ZDŠ, degradujú ich na školy druhého radu a majú negatívny dosah na kvalitu vzdelávacieho systému ako celku".
Vedúci odboru školstva Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Dominik Šmondrk si myslí, že nariadiť zrušenie alebo útlm osemročných gymnázií nemôžu zriaďovatelia. "Malo by to urobiť ministerstvo pre celé školstvo. Je však otázne, či je to priechodné, najmä pri súkromných a cirkevných školách."
Ministerstvo školstva o takomto riešení uvažovalo ešte v roku 2001. Medzitým sa však niekoľkokrát zmenil šéf rezortu, a tak sa na problém s osemročnými gymnáziami zabudlo.
Ich počet odvtedy ešte vzrástol. Kým v roku 1989 bolo len zo desať gymnázií s osemročným štúdiom, o desať rokov ich bolo 158 a v súčasnosti ich máme už 161.
(sr, sita)
Čo hovoríte na varovanie odborníkov, že osemročných gymnázií je priveľa a v záujme zachovania kvality základného a stredného školstva by ich bolo treba zredukovať?
ALENA ORAVCOVÁ, štatutárna zástupkyňa, spojená škola Novohradská 3 (bývalá ZŠ a gymnázium Košická), Bratislava: "Ministerstvo školstva aj zriaďovatelia naozaj tlačia na znižovanie počtu osemročných gymnázií. Ale keď si predstavíme, že počet tried osemročných gymnázií nemôže prekročiť hranicu šesť percent zo všetkých detí, tak to predsa nemôže mať taký vplyv na úroveň školstva an blok. A navyše, keď sa tieto nadané deti vyberú a dajú sa im iné možnosti, tak je asi väčšia podpora ich rozvoja, ako keby sa mali držať priemerných a niekde podpriemerných skupín detí."
MONIKA MUROVÁ, hovorkyňa ministerstva školstva: "Ministerstvo školstva nevidí dôvod rušiť 8-ročné gymnáziá. Sme za to, aby si rodičia mohli pre svoje deti vybrať to, čo považujú za najlepšie. Náš školský systém potrebuje konkurencieschopnosť, to je totiž najlepší tlak na kvalitu."
MIRON ZELINA, spoluator reformnej vízie Milénium, prodekan Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského: "Osemročné gymnáziá sa plánovali v Miléniu, reformnej vízii školstva na najbližších 20 rokov, ako školy pre nadané deti. Preto sme ich projektovali pre asi osem percent populácie, čo je okolo tých 130 a viac IQ. Lenže zapôsobil 'slovenský fenomén' a každý rodič si myslí, že má nadané dieťa a každý učiteľ ho podporí, lebo na Slovensku je to tak. A tak najmä vo väčších mestách je viac detí v osemročných gymnáziách ako osem percent."
Osemročné gymnáziá navštevuje 13 percent žiakov
Počet žiakov spolu na:
Gymnáziá | SOŠ | SOU | ZSŠ | Špec. SŠ | Celkom | 8-ročných gymnázií (%) | |
99 738 | 87 533 | 73 525 | 64 738 | 5429 | 330 963 | 12,74 |