
FOTO – REUTERS A INTERNET
Jedna slávna kapitola v dejinách módy sa uzatvára – svetoznámy francúzsky módny návrhár Yves Saint Laurent odchádza. „Hovorím si, že som vytvoril šatník súčasnej ženy, že som mal prsty v premenách svojej éry,“ povedal na rozlúčku vo svojom elegantnom salóne v Paríži.
Značka YSL sa za štyridsať rokov stala symbolom jedného z najväčších módnych impérií sveta. Jej tvorca žije už dlhší čas utiahnuto – okrem iného aj preto, že sa nevie zmieriť s tým, kam sa uberá móda. „Vždy som bol proti fantáziám ľudí, čo uspokojujú svoje ego prostredníctvom módy. Ja som sa naopak vždy chcel dať do služieb ženám,“ povedal sediac meravo v čiernom obleku novinárom, fotografom a televíznym štábom, ktorí si v pondelok prišli vypočuť správu o tom, že sa lúči s povolaním, ktoré tak miloval.

FOTO – REUTERS A INTERNET
Jeho obchodný a životný partner Pierre Berge hovorí, že Yves Saint Laurent sa už cítil v módnej brandži, ktorá preferuje komerciu pred umením, izolovaný. „Nie je veľká zábava hrať sám tenis, potom je lepšie odložiť raketu, ako hrať na kurte, kde nikto nevracia loptičky,“ povedal.
Symbol elegancie
„Želal som si, aby som ja vynašiel džínsy,“ povedal raz Yves Saint Laurent. „Majú výraz, sexepíl, sú skromné, jednoduché – všetko, čo chcem dosiahnuť svojimi odevmi.“
Napriek obdivu voči nenápadnému denimu sa však tento velikán sústreďoval skôr na eleganciu, ktorej sa postupne stal arbitrom a neskôr priam symbolom. Čiernu farbu vrátil z ríše formálnych odevov do každodenného oblečenia, ale bol aj majstrom farebných kombinácií, keď miešal smaragdovú zeleň, krikľavú modrú a karmínovú červenú v novátorských, bezprecedentných kombináciách.
Jeho výtvory patrili k nezabudnuteľným, priekopníckym činom módnej brandže, napríklad dámsky smoking, priesvitná blúzka, safari sako a trapézové šaty, ktoré sa stali ikonami a ovplyvnili nespočetných ďalších návrhárov. Jeho mužsky pôsobiace nohavicové kostýmy predbehli nástup feminizmu o takmer celú dekádu.

K značke YSL neodmysliteľne patrí čierny dámsky smoking. Predviedli ho v rámci kolekcie haute couture Jeseň/Zima 1966/67.
Posledný velikán
Bol posledným z velikánov haute couture, ktorí sami navrhovali pre svoje značky. Haute couture je šitie exkluzívnych, zákazkových odevov, ktoré navrhuje hŕstka popredných módnych domov.
Cena za dlhé hodiny precíznej remeselnej práce a originálny nápad nikdy neklesne pod 10 000 dolárov za kus. Všetci jeho pôvodní kolegovia ako Chanel, Dior, Balenciaga a Givenchy buď umreli, alebo odišli na zaslúžený odpočinok.
Saint Laurent navrhoval svoju typickú kolekciu haute couture aj po tom, čo v tvorivej kríze na Bergeov podnet predal v roku 1993 svoju značku štátnej spoločnosti Elf Sanofi, ktorá ju však v roku 1999 predala ďalej talianskemu módnemu domu Gucci. Oťaže konfekčnej produkcie prevzal americký návrhár Tom Ford, ktorého komerčne zameraný tím francúzsky guru od začiatku nemal rád. Sám si ponechal vplyv na dvakrát ročne prezentované kolekcie haute couture, pochádzajúce z jeho legendárneho salóna na Avenue Marceau. Stelesnením ženy v štýle Yvesa Saint Laurenta bola francúzska herečka Catherine Deneuve, zmes chladnej rafinovanosti a tlejúcej zmyselnosti vo filme Kráska dňa z roku 1967. Táto diva nosila jeho diela vo filmoch, v divadelných úlohách a aj v súkromí.

Modelka predvádza námornícky inšpirovaný odev z roku 1962.
Začal u Diora
Yves Saint Laurent sa narodil v roku 1936 vo francúzskej rodine strednej vrstvy v alžírskom meste Oran. Časopisecká súťaž o návrh módneho odevu ho zaviedla do Paríža, kde v roku 1954 začal pracovať pre Christiana Diora. Keď legendárny dizajnér v roku 1957 nečakane umrel, dvadsaťjedenročný Saint Laurent prevzal módny dom. V roku 1962 už tvoril pre vlastnú firmu. Vďaka jeho originálnym nápadom a vďaka obchodníckemu umeniu Pierra Bergea sa značka YSL rýchlo rozrástla na globálne impérium, zahŕňajúce sieť konfekčných butikov Rive Gauche a najpredávanejší parfum Opium.
V zlatej ére sa Yves Saint Laurent zúčastňoval na večierkoch s hviezdami ako Andy Warhol, Bianca Jaggerová a Rudolf Nurejev. Stal sa symbolom 60. rokov rovnako ako fotograf David Bailey, bývalý Beatle John Lennon a pop-výtvarník Andy Warhol. V roku 1971 vyvolal škandál, keď pózoval nahý pre fotografa Jeanloupa Sieffa pre propagačnú kampaň na jeho mužský parfum.

FOTO – REUTERS A INTERNET
Depresie a ocenenia
Všetko si však žiada svoju daň. Búrlivý život a drogy sa podpísali na tom, že v tridsiatke bol geniálny módny tvorca nervózny samotár. „Pretrpel som mnohé úzkosti, mnohé vojny. Zažil som strach a hroznú osamelosť,“ zhodnotil toto obdobie. V 90. rokoch, sa priznal: „Narodil som sa s úzkostnou depresiou.“
Po búrlivom období sa utiahol do ústrania a naďalej tvoril, pričom sa však stále stretával s prejavmi priazne a obdivu. Dostal titul Rytiera Čestnej légie, najvyššie občianske ocenenie Francúzska, a v roku 1999 mu rada módnych návrhárov Ameriky dala Cenu za celoživotnú tvorbu.
Posledná prehliadka jeho kolekcie sa vraj bude konať 22. januára ako súčasť retrospektívy v parížskom Centre G. Pompidou, kde predstavia jeho nové i staré diela. Obchodný dom Galeries Lafayette pripravuje mesačnú retrospektívu jeho tvorby, ktorá sa predstaví v 16 výkladoch, a zmapuje vznik zákazkových odevov od prvých náčrtkov až po posledný steh hotového odevu. Predplatený kódovaný televízny kanál Canal Plus by mal 24. januára vysielať dokument Davida Teboula o módnom tvorcovi, v rámci ktorého mama Saint Laurentová rozpráva o synovej homosexualite. Iný režisér, Olivier Meyrou, sa s návrhárom súdi o vysielanie životopisného dokumentu, ktorý by vraj poškodil jeho imidž.
Nevidí nástupcu
Duševné problémy a tvorivé krízy francúzskeho tvorcu sú však možno zároveň kľúčom k jeho nezvyčajnej kreativite a fantázii. Po celý život ostal verný svojim učiteľom a tútorom ako Dior a Coco Chanel. „Myslím, že som sa nespreneveril mladíkovi, ktorý ukázal prvé náčrky Christianovi Diorovi s neotrasiteľnou dôverou a presvedčením. Tie ma nikdy neopustili.“
Mnohí sa pýtajú, čo sa stane s mužom, ktorý vyhlasoval, že keď prestane navrhovať odevy, umrie. Jeho odchod zároveň znamená koniec jednej epochy, keď velikáni módy navrhovali kolekcie pre firmy, ktoré stvorili a viedli. Jeho kolegovia síce tvrdia, že to neznamená koniec éry haute couture, ale jeho priateľ a súpútnik Berge je inej mienky: „Sme v epoche džínsov a športového oblečenia Nike, už nežijeme v epoche haute couture. Nijakovsky nevidím, ako by mohla tvorba exkluzívnych modelov prežiť.“
Christian Dior vzal mladého Saint Laurenta pod svoje krídla v roku 1954 a Coco Chanel ho v 60. rokoch vyhlásila za svojho duchovného nástupcu. No on sám sa vyjadroval pohŕdavo o mladých návrhároch a v jednom z mála rozhovorov v roku 2000 povedal, že nenašiel nikoho, kto by mohol prevziať po ňom žezlo.
REUTERS, vil