Tony Blair je unavený. Ničia ho Irakom

Mal to byť šikovný úskok britského premiéra Tonyho Blaira. Od januára navštevoval televízne štúdiá, kde v lepšom prípade dostával nepríjemné otázky o vojne v Iraku či poradovníkoch v nemocniciach. V horšom mu voliči nadávali.

Tony Blair sa chystá zvíťaziť. FOTO- REUTERS


Stratégia masochizmu sa za posledné tri dni zmenila na skutočnú Blairovu bolesť. Prišla s otázkami, či zaviedol krajinu do vojny v Iraku legálne. Zvrat v preferenciách nespôsobila, aj keď nervozita labouristov je pred štvrtkovými voľbami veľká.

Konzervatívci podľa posledného prieskumu agentúry YouGov strácajú na vládnu stranu štyri percentá. Stratégia masochizmu mala premiéra predstaviť ako omylného človeka, ktorý vie diskutovať o neúspechoch a voličov napokon presvedčí, že sa ho oplatí voliť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bolo rozhodnutie vlády ísť do vojny v Iraku zdôvodnené v marci 2003 krátko pred začiatkom invázie legálne? Za akých okolností vznikalo a neovplyvnil premiér najvyššieho štátneho zástupcu lorda Goldsmitha, ktorý vojnu schválil? Prečo sa z jeho druhého posudku v priebehu desiatich dní stratili pochybnosti o vojne, ktoré ešte mal v prvom, až do štvrtka nezverejnenom dokumente?

Blair strávil štvrtok odpoveďami na takéto otázky - najprv ho grilovali novinári, potom jeho slová pitvali konzervatívci a liberálni demokrati, večer sa pridali diváci v televízii. "Neklamal som," opakuje Blair. "Premiér o správe lorda Goldsmitha nehovoril pravdu," tvrdí líder konzervatívcov Michael Howard.

Blair vo štvrtok končil debatu v televízii so spoteným čelom, unavený ďalšou otázkou diváčky o Iraku. Bolo desať hodín večer, jeho deň sa začal na tlačovke o ôsmej ráno. Zatiaľ čo kampaňami v rokoch 1997 a 2001 prechádzal s elánom a plný síl, teraz sa skôr len úporne bráni.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostal sa k žiadnej téme, o ktorej chcel hovoriť. "Má toho plné zuby, chce hovoriť o témach, v ktorých sa cíti silný," hovorí Kevin MaGuire z labouristom nakloneného denníka Daily Mirror. S premiérom sa rozprával vo štvrtok - v deň, ktorý novinári označujú za jeho najhorší v kampani.

Konzervatívcom sa podarilo z Iraku a Blairovej dôveryhodnosti spraviť prekvapivo ústrednú tému volieb. Je to riskantné, pretože aj oni vojnu podporovali.

Autor: MAREK CHORVATOVIČ, Londýn

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 720
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 5 395
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 048
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 504
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 459
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 913
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 683
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 322
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu