BRATISLAVA - Kým ceny nových áut sú na rovnakej úrovni ako pred rokom, ceny ojazdených áut za posledný rok klesali. Niektoré modely mohli zlacnieť aj o vyše 10 percent. "Ceny ojazdených áut najviac poklesli vo vyššej triede. Napríklad 900-tisícové autá zlacneli aj o 100-tisíc korún," hovorí Peter Cesnak zo spoločnosti Autovia, ktorá predáva autá cez internet.
Pokles cien spôsobil vstup do únie nepriamo - cez očakávania trhu. Ľudia počítali s tým, že ceny po vstupe klesnú, a s kúpou auta vyčkávali. Trh začal stagnovať, ponuka ojazdených áut sa zväčšovala a predajcovia boli nútení ceny znížiť. "Efekt vyčkávania sa prejavil v nižších cenách," hovorí Cesnak.
Trh čakal aj na prvý marec 2005, keď klesli poplatky pre individuálny dovoz ojazdených áut zo zahraničia. Dôsledkom bol opäť mierny pokles dopytu po ojazdených autách. Predajcovia sa však v marci nezľakli a ceny v autobazároch zostali rovnaké. Dovoz staršieho auta stále znamená dosť zložitú procedúru a pokles poplatkov preto neznamenal, že by ich ľudia začali masovo nakupovať v zahraničí.
Na trhu s novými autami po vstupe nenastali významné zmeny. "Tento trh si zachováva úroveň z posledných šiestich až siedmich rokov. Samozrejme, prichádzajú nové značky a rastie konkurencia. To má však vplyv najmä na akciové ceny, ale oficiálne cenníky sa nezmenili," tvrdí riaditeľ divízie Seat Import spoločnosti Škoda Auto Slovensko Ľudovít Ujhelyi. "Ak sa za posledný rok udiali nejaké zmeny v cenách, tak len z dôvodu silnejšej koruny alebo vývoja inflácie v krajine výrobcu. Vstup Slovenska do únie na to nevplýval," myslí si.
Podľa Petra Cesnaka aj ceny nových áut predsa len poklesli. "Stalo sa tak v nižšej strednej triede. Ceny sa znižujú skôr nepriamo - tak, že predajcovia ponúkajú dodatočnú výbavu zadarmo až do úrovne 10 percent z ceny vozidla."