ju predovšetkým v tvrdom boji so svojím hlavným rivalom americkým Boeingom. Ich súboj zďaleka nie je len o rekordoch v počte prepravených pasažierov. Predovšetkým ide o objednávky, a v nich je Boeing lepší.
Úspešná premiéra
Najsledovanejší let po premiére slávneho Concordu v roku 1969 včera spoza letiskového plota vo francúzskom Toulouse videli desaťtisíce ľudí. Ďalšie milióny Francúzov ho pozerali v televízii. Lietadlo odštartovalo so šiestini ľuďmi na palube o pol jedenástej dopoludnia do bezoblačného neba. Vo vzduchu ho sprevádzalo menšie lietadlo Corvette, ktoré obrovský Airbus filmovalo. Po štyroch hodinách letu prevažne nad Atlantickým oceánom lietadlo hladko pristálo. Jeden z dvoch pilotov ešte vo vzduchu povedal, že let je "úplne dokonalý".
Podľa servera CNN opísal francúzsky prezident Jacques Chirac lietadlo ako "vrchol ľudského a priemyselného snaženia". Podobne britský premiér Tony Blair ho označil za "najvzrušujúcejšie nové lietadlo na svete". Otázkou však podľa CNN zostáva, či bude európska vlajková loď medzi komerčnými lietadlami aj finančným úspechom. Podľa Airbusu, ktorý prvý komerčný let naplánoval na budúci rok, určite áno.
Vzdušný súboj
Airbus bude tento rok musieť obhájiť pozíciu lídra leteckého priemyslu. Jeho najväčší konkurent Boeing sľúbil, že tento rok získa prvenstvo na svoju stranu. Airbus dostáva viac zákaziek každoročne od roku 2001, tento rok však má zatiaľ americká firma vďaka množstvu veľkých kontraktov náskok. Airbus získal vlani zákazky na 366 lietadiel oproti 272 strojom Boeingu. V dodávkach lietadiel Airbus predstihol americkú firmu prvýkrát v roku 2003 a vlani to zopakoval. "Tento rok ich porazíme," povedal na začiatku apríla nový šéf predaja Carson.
Tento týždeň však získal Boeing ďalšie dôležité body v snahe zosadiť Airbus z trónu. Po pondelkovej šesťmiliardovej zákazke od Air Canada si včera objednala 50 lietadiel za 6,9 miliardy dolárov indická spoločnosť Air-India.
Akcie Boeingu, ktoré v pondelok vyskočili o tri percentá, včera ďalej rástli. Naopak, akcie EADS, ktorá vlastní 80 % Airbusu, klesli o jedno percento. Ešte výraznejšie sa oslabili akcie britskej BAE Systems, ktorá má v Airbuse pätinu. Obrat Boeingu nahor nastal po decembrovom vymenovaní nového šéfa predaja komerčných lietadiel Scotta Carsona. Ten už získal veľké zákazky napríklad od írskeho diskontného prepravcu Ryanair alebo popredných čínskych aerolínií.
Boeing si teraz najviac sľubuje od úplne nového stroja Dreamliner, založeného na razantných technologických inováciách a očakávaného na trhu v roku 2008. Airbus chce o dva roky neskôr kontrovať novým modelom stredne veľkého lietadla A350. Ak však Airbus v budúcich mesiacoch na plánovaný stroj nezíska oveľa viac prísľubov objednávok než doterajších desať, bude sa musieť vrátiť k rysovaciemu stolu. To bude stáť miliardy navyše a nový model airbusu tak možno za novým boeingom Dreamliner zaostane až o štyri roky.
(jj, reuters, čtk, sita)
Superlatívy Airbusu A380
* A380 je o 15 metrov širší, o štyri metre vyšší, o dva metre dlhší a o 118 ton ťažší než najväčší Boeing 747 Jumbo, ktorý bol najväčším dopravným lietadlom štyri desaťročia
* Airbus "double-decker" je dlhý ako osem londýnskych autobusov a na jeho krídlach by mohlo zaparkovať 70 automobilov
* Airbus vybavený miestami pre biznis triedu má 555 sedadiel, avšak bez biznis triedy sa do neho vmestí až 853 pasažierov.
* pasažieri A380 môžu využívať bary, kasína, sprchy, knižnice a spálne v podpalubí
* vývoj Airbusu si vyžiadal o miliardu libier viac oproti pôvodnému rozpočtu vo výške 8,4 miliardy libier
* Airbus vytlačia do vzduchu štyri motory Rolls-Royce Trent 900, ktoré vyrobia toľko sily ako 3 500 automobilov
* cena A380 bude 285 miliónov dolárov v porovnaní s 210 miliónmi za Boeing 747-400. Obe spoločnosti obvykle poskytujú zľavy