Plastic Omnium to rozbehne v apríli

LOZORNO – Výrobné haly spoločnosti Plastic Omnium, ktorá na Slovensku rozvinula najväčšiu investíciu na zelenej lúke, sa pripravujú na kolaudáciu. „Odhadujem, že by sme mohli byť hotoví do mesiaca,“ povedal šéf Plastic Omnium Slovensko Emmanuel Mau


Haly Plastic Omnium na Záhorí zatiaľ počas testovacej prevádzky zamestnávajú 80 z plánovaných 650 ľudí.



FOTO – AUTOR

LOZORNO – Výrobné haly spoločnosti Plastic Omnium, ktorá na Slovensku rozvinula najväčšiu investíciu na zelenej lúke, sa pripravujú na kolaudáciu. „Odhadujem, že by sme mohli byť hotoví do mesiaca,“ povedal šéf Plastic Omnium Slovensko Emmanuel Mauduit.

Už v apríli by podľa neho mala odštartovať sériová výroba nárazníkov pre bratislavský Volkswagen.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postupný nárast produkcie bude závisieť od požiadaviek VW, ktorý je hlavným odberateľom. Ten začne tento rok s výrobou nového terénneho vozidla Colorado. „Keď dosiahne maximálnu úroveň produkcie, bude aj naša produkcia na maxime. Predpokladám, že celá fabrika bude naplno pracovať už v polovici budúceho roku,“ hovorí Mauduit.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzska spoločnosť sa zaviazala preinvestovať na Záhorí 2,5 miliardy korún. Podľa Mauduita pritom už realizované investície túto sumu prekročili. Len „technologické jadro“ fabriky na výrobu nárazníkov, ktorým je robotizovaná lakovňa, má hodnotu 900 miliónov korún.

Vo výrobnom komplexe v tesnej blízkosti diaľnice na Brno, stoja dnes dva závody – jeden na výrobu plastových nárazníkov a druhý na výrobu plastových palivových nádrží. Oba majú spolu zamestnať 650 ľudí, najmä zo Záhoria. Tento zámer sa podľa Mauduita nemení ani po nedávnej fúzii divízie palivových nádrží s belgickou spoločnosťou Solvay. V súlade s fúziou na úrovni celej skupiny sa tak aj závod na výrobu nádrží na Záhorí premenoval z Plastic Omnium Fuel Systems na Inergy Automotive Systems.

SkryťVypnúť reklamu

„Rozhodli sme sa pre fúziu, pretože sme mali so Solvayom rovnaké aktivity a vzájomne sme si konkurovali. Takto sme sa, naopak, stali vo výrobe plastových palivových nádrží svetovou jednotkou,“ hovorí Mauduit.

Na Záhorí najlepšie

Automobilky, a teda aj ich dodávatelia na celom svete bojujú s poklesom odbytu. V západnej Európe sa podľa analýz výrobcov v minulom roku predal rovnaký počet áut ako v roku 2000. V tomto roku má nasledovať pokles o takmer 800-tisíc vozidiel a v roku 2003 nárast, ale len o 300-tisíc vozidiel. O prípadných vplyvoch tohto trendu na aktivity na Slovensku Mauduit povedal: „Keď sme sem prichádzali, nebolo to na dva roky, ale na dlhší čas. Toyota a Peugeot idú stavať novú fabriku v Česku, Daimler-Chrysler rozširuje aktivity v Grazi. V tomto regióne je automobilová výroba perspektívna. Z dlhodobého hľadiska je to región, kde môžeme investovať. V Lozorne máme dnes najmladšiu a najmodernejšiu fabriku celej skupiny. Sme presvedčení, že z dlhodobého hľadiska je to najlepšie miesto.“

SkryťVypnúť reklamu

Automobilový nárazník je pomerne zložitým výrobkom, nejde len o plastový a nalakovaný odliatok. Je na ňom celý rad ďalších doplnkov, pričom do Volkswagenu už musí prísť pripravený na okamžité osadenie na automobil.

„V krátkom čase chceme preto nadviazať spoluprácu s domácimi producentmi plastov. Väčšinu malých komponentov môžeme odoberať priamo od nich. Máme už vybraných dodávateľov, teraz testujeme, či dokážu splniť naše požiadavky.“

Francúzi chcú na Slovensku rozvinúť aj ďalšiu aktivitu – servis pre miestnu samosprávu, ktorá je v rámci celej skupiny druhá najdôležitejšia. Zahŕňa celý komplex služieb od dodávok plastových kontajnerov, manažmentu odpadového hospodárstva až po recykláciu a budovanie detských ihrísk vrátane ich údržby. „Vidíme príležitosť v Bratislave, ktorá chce do tejto oblasti investovať, a predpokladáme, že tento trend zachytia aj ostatné mestá. Možnosti teda sú, ale musíme byť aspoň rok na trhu.“

SkryťVypnúť reklamu

Neľahké začiatky

Najväčším problémom investora v čase, keď mapoval možnosti na Slovensku, bola neexistencia konkrétneho priemyselného parku. Rozdrobenosť vlastníctva k pozemkom ho nakoniec donútila pri jednej lokalite rezignovať a vybrať si inú. Ani na nej však ešte nie je všetko doriešené. Medzi prevádzkami na výrobu nádrží a nárazníkov je deliaci pás päť hektárov pôdy, ktorá patrí cirkvi. Jej posledná požiadavka, ktorú Francúzi zamietli, bolo okrem bežnej ceny za výkup pozemkov postaviť aj dva kostoly.

Komplikácie pri získaní lokality takmer investora prinútili usadiť sa v okolí Györu, a to i napriek nevýhodnej vzdialenosti od Volkswagenu. Maďari však ponúkli pripravený priemyselný park i zaujímavejšie investičné stimuly.

Nakoniec zavážil aj prístup slovenskej strany. „Fakt je, že krajina nie je zvyknutá na také veľké investície. Ale stretli sme sa tu s ľuďmi z vlády a miestnej samosprávy, ktorí sa nám snažili pomôcť aj nad rámec svojich povinností. Ak by sme u ľudí, s ktorými sme rokovali, necítili veľkú vôľu, dnes by sme tu neboli. Bol to jeden z rozhodujúcich momentov.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným dôvodom rozhodnutia však boli logistické náklady, na ktorých by investor pri doprave z Györu na rampu Volkswagenu ročne stratil 150 miliónov korún.

Skupina Plastic Omnium, ktorú vlastní francúzska rodina Burelle, dnes pôsobí v 24 krajinách sveta a zamestnáva spolu osemtisíc ľudí. Zároveň s investíciou na Slovensku buduje nové prevádzky v Mexiku a Brazílii. Tržby celej skupiny v roku 2000 predstavovali 1,4 miliardy eur, pričom až 70 percent z nich sa vytvorilo mimo Francúzka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu