ým zákonom o štátnej službe vojakov.
Veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj pripustil, že má rovnaké signály o odchode pilotov. Ak by skutočne odišli, "v podstate by sme neboli schopní zabezpečiť to, k čomu sme sa zaviazali". Nových pilotov by armáda vychovala najskôr o tri až päť rokov a "dovtedy by sme nemohli plniť svoje záväzky voči NATO".
Nový zákon upravuje aj platy profesionálnych vojakov. Piloti sú nespokojní, že by ich mali iba o 15 percent vyššie ako ich nelietajúci kolegovia s rovnakými hodnosťami. Teraz je priemerný plat letcov 40-tisíc korún v hrubom mesačne. "Pilotom, ktorí sú najviac vystavení riziku, sa to zdá málo," povedal Dunaj.
Nástupný plat vojenského pilota je podľa neho menej ako 25-tisíc korún, ale ako pilot dopravného lietadla v Českých aerolíniách by dostal dvojnásobok v českých korunách. "Civilné organizácie ponúkajú také platy, že nám sa tu o nich môže zdať," vyhlásil Dunaj. Aj preto do civilného letectva odchádzajú piloti, ktorých za veľké peniaze vycvičila armáda, a hrozí, že dopyt po pilotoch bude rásť, "a preto nám budú utekať naši piloti".
Podpredseda brannobezpečnostného výboru Roman Vavrík
z SDKÚ má informácie o ponukách zahraničných firiem, aby k nim naši letci išli pracovať za platy vyššie ako 80-tisíc mesačne. "Vieme o tom, že existuje skupina pilotov, ktorí si vo svojom voľne robia už dnes kurz na civilné lietadlá," povedal.
Predseda výboru a poslanec Smeru Róbert Kaliňák si vie predstaviť, že v prípade reálneho rizika odchodu pilotov by sa tomu dalo zabrániť výnimkou pri ich platoch. "Investovali sme do nich veľa peňazí a nemali by sme ich stratiť," mieni. Aj Vavrík uvažuje, že rizikový príplatok pre pilotov je riešením, ale pripomína, že rizikové povolania majú aj policajti, hasiči a iní vojaci.
Hovorca ozbrojených síl Milan Vanga vyhlásil, že nový zákon zvyšuje platy aj pilotom, ale tí "zrejme čakali väčšie zvýšenie". Včera bol na leteckej základni v Sliači náčelník ozbrojených síl a hovorca predpokladá, že na tému platov s pilotmi hovoril. (rp)