Mobily používa čoraz viac detí. V USA sa dočkajú vlastných modelov. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME |
Vlani malo mobil zhruba percento amerických detí mladších ako deväť rokov. Príležitosti zvýšiť toto číslo sa ako prvá chopila spoločnosť Firefly Mobile, ktorá bude detské telefóny predávať od mája cez internet po 100 dolárov vrátane 30 predplatených minút. Cena za ďalšie užívanie závisí od zmluvy s mobilnými operátormi a zvoleného programu.
Obchodný reťazec Target bude od leta tento typ predávať už so zmluvou a s predplateným režimom. Na prístroji len s piatimi tlačidlami nie je možné vytáčať číslo, ale všetky kontakty musia byť vopred uložené v pamäti.
Firma Mattel vyrábajúca bábiky Barbie predstaví v lete svoj vlastný model zameraný na dievčatá vo veku od ôsmich do štrnástich rokov. Za jeho výhodu výrobca označuje možnosť rodičov kontrolovať na internete, ako sa prístroj používa. Oznámená cena 50 dolárov obsahuje pol hodiny predplateného volania.
Výrobca hračiek Hasbro síce neponúkne skutočný mobilný telefón, ale rádiový prístroj typu walkie-talkie, ktorý ako mobil vyzerá a dovoľuje byť deťom v spojení až na vzdialenosť tri kilometre. Jeho cena zatiaľ nebola oznámená.
Experti čakajú, že do konca tohto roku sa ponuka podobného tovaru ešte rozšíri. "Deti chcú mobily, aj rodičia chcú, aby deti mali mobily, aby mohli zavolať o pomoc alebo keď potrebujú odniekiaľ vyzdvihnúť," myslí si technologický analytik Bob Enderle zo San José. Šéfka Firfly Mobile Robin Abrahamsová dodáva, že rodičia chcú vedieť, komu ich deti volajú. "A možno je ešte dôležitejšie, kto volá im."
Paula Saffiová z nezávislého výskumného Ústavu pre budúcnosť v kalifornskom Menlo Parku však detské mobily prirovnáva ku "psiemu vodidlu, ktoré ťahá peniaze z vreciek paranoidných rodičov". Až pominie prvotné opojenie, deti sa naučia mobily zabúdať a strácať, alebo budú, jednoducho, tvrdiť, že nemali signál, predpovedá Saffiová.
Mobilné telefóny sú medzi americkou mládežou pomerne rozšírené. V skupine detí od 12 do 15 rokov malo mobil vlani 35 percent čiže viac než dvojnásobok oproti roku 2000. Zo šestnásť- a sedemnásťročných tínedžerov má mobil 58 percent, opäť viac dvakrát toľko ako pred piatimi rokmi. Zistil to prieskum Teen Research Unlimited. (čtk)