FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
Slovenský tenis má výsledky, renomé, podporu vo vysokých kruhoch a na čele sebavedomých funkcionárov. Aj pod strechou Slovenskej únie športu sa držia vlastnej politiky. Jasno majú nielen v názore na to, čo je a čo by malo byť na obrazovkách, ale aj na to, ako to docieliť.
"Ak si niekto myslí, že slovenský šport sa môže pozbierať sám, je na omyle," tvrdí tenisový generálny sekretár Igor Moška. "Pri malom päťmiliónovom trhu zatiaľ nemôže systémovo fungovať len na trhovom princípe. Treba ingerenciu štátu a najjednoduchšia aj najlacnejšia je cez Slovenskú televíziu."
Štát by podľa jeho názoru mal podporovať 10 - 15 športových odvetví, a nie šesťdesiat. "Aby sa stali populárnymi a úspešnými, musia byť v televízii," pripomína. "Nemôžete stvoriť volejbalovú hviezdu ako vzor pre mládež, ak ľudia nevedia, že volejbalista s takými predpokladmi existuje. Súčasťou stratégie štátnej podpory vybraných športov preto nemôžu byť len dotácie na reprezentáciu, ale aj garancia, že sa povinne dostanú na obrazovku. Trebárs šesť zápasov ligy basketbalu či hádzanej, päť podujatí v atletike... Samozrejme, aj futbalová a hokejová liga, lebo v týchto športoch máme tradície aj možnosti. Aj tenis, lebo máme dobrých tenistov. Ak sa zhodneme, tak aj gymnastika, napriek tomu, že nijakého slávneho gymnastu nemáme."
Moška si na rozdiel od niektorých iných funkcionárov nemyslí, že rozvoju športu bránia zákony: "Ak sa štát zaručí, že bude v televízii šport, utvorí mu ešte lepšie podmienky, ako keby menil zákony, či poskytoval výnimky. Tým, ktorí to so športom myslia dobre, dá do ruky silnú zbraň: možnosť plánovať a cieľavedome robiť športový marketing. S istotou, že majú iks zápasov v televízii a magazín, môžu rokovať s reklamnými partnermi a nasať do športu peniaze."
Tenisový sekretár je presvedčený, že šport sa musí dostať na obrazovky z titulu verejnoprospešnosti. "Prečo? Lebo chceme, aby deti mali vzory, aby mládež športovala a nebrala drogy, chceme, aby národ bol zdravší a ľudia sa mohli zabávať fanúšikovaním. Fanúšikovať môžu vtedy, keď súťaž bude za niečo stáť. Ale najskôr o nej musia niečo vedieť. Slovenský šport však okrem futbalu a hokeja, výnimočne tenisu vymizol z obrazovky."
Najlepšie riešenia sú najjednoduchšie, myslí si Moška. "Zákonom by som určil, že 5 - 10 percent z koncesionárskych poplatkov pôjde na prezentáciu slovenského športu na obrazovke a iks percent na svetový šport. Podľa tohto vzoru by to žiadali aj iní, ale prosím. Nech sa určí, že toľko pôjde na pôvodnú umeleckú tvorbu, toľko na národnostné, výchovnovzdelávacie či cirkevné programy. A zrazu by sme mali definovanú verejnoprávnosť. Aj Miklánkovi a iným manažérom STV by sa ľahšie dýchalo."
Tenisový sekretár verí, že by to fungovalo. Odmieta fetiš peoplemetrov: "Ani zdravotnícky magazín o potrebe znižovať cholesterol nemá vysokú sledovanosť, ale štát má záujem, aby taký magazín bol, lebo vydáva 30 miliárd na liečbu chorých a v budúcnosti chce vydávať menej, takže ho nebude rušiť. Aj šport je pozitívna aktivita a má svoju zdravotnú i výchovnú funkciu," pripomína. "Ak je dnes, dajme tomu, futbalová liga slabá, má nízku sledovanosť. Ale my sa musíme pozerať s výhľadom siedmich - desiatich rokov. Cieľom je, aby bola dobrá a mala podstatne vyššiu sledovanosť v roku 2015. Na to však musí byť na obrazovke aj v zlom období."
"Ak má niektorý šport produkt, ktorý dosahuje komerčnú úroveň, nech ho predá Markíze trebárs za 30 miliónov, to je druhá vec," vraví Moška. "Slovenská televízia sa s takou situáciou musí zmieriť. Odhadujem však, že najbližších 5 - 6 rokov to nehrozí."