Bremeno bieleho muža

V Spojených štátoch pokračuje debata o dôvodoch vojenského útoku na Irak. Veľmi vášnivú a prenikavú analýzu publikoval pred časom v časopise New York Review of Book aj Norman Mailer, tu je časť z nej.

Norman Mailer.


"Útok proti Iraku bol zorganizovaný na základe predstierania, na základe falošných informácií.

Intenzitu tohto podvodu je možné nebadane pozorovať ako odraz obrovskej traumy, ktorou poškodil útok z 11. septembra 2001, americkú morálku, najmä jej jadro, jadro spoločnosti - morálku podnikov. Šok z útoku na WTC hlboko postihol všetkých obyčajných úradníkov, sekretárky, účtovníkov, podnikateľov.

Vo WTC mali často svojich celkom normálnych kolegov, kamarátov. A americká robotnícka trieda sa identifikovala s vojakmi na tomto bojisku - s hasičmi a policajtmi, ktorí prišli pri útoku o život - okamžite sa stali hrdinami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Potrebovali sme úspešnú vojnu ako liek na psychologické omladenie. Vždy sme nakoniec mohli argumentovať, že oslobodzujeme Iračanov. S tým sa nedalo polemizovať. Nikto sa však nepýtal, akú cenu za to zaplatí naša demokracia.

Dôležité bolo použiť aj armádu, aby sa obnovila hrdosť mužstva. Posledných tridsať rokov trpí mužstvo pod náporom ženského hnutia. Belošským chlapom sa už ani nevyplatí v Amerike fandiť športu v televízii, pretože veľké belošské športové hviezdy minulého desaťročia sú už preč - všetkých ich nahradili černosi, Hispánci a teraz už aj Ázijci!

Vojna sa stala predovšetkým nesmierne dramatickou a vážnou extrapoláciou športu. Bush vedel, že veľké víťazstvo v ľahko vyhrateľnej vojne bude obrovským povzbudením pre belošského amerického chlapa. Už sme neboli schopní nájsť svoje mačovstvo nikde inde, a tak sme ho našli v spojení bojových akcií a technológie. Jedným z hlavných dôvodov, prečo sme išli do tejto vojny, bolo, že sme vedeli, že v nej budeme vyzerať dobre."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu