Muž, ktorý si robí reklamu
Hovoria o ňom, že si robí reklamu, ale to iba používajú titul knihy, ktorú sám napísal. Je pravda, že Norman Mailer, vyše 80-ročný nestor amerických spisovateľov, je neprehliadnuteľný.
Píše knihy, ktoré sú poriadne hrubé, píše básne, ktoré sú tiež hrubé, aj keď v inom zmysle slova (jeho zbierka mala názov Smrť paničkám a iné pohromy), protestuje, ironizuje, musí mať posledné slovo.
Ako šestnásťročný sa stal študentom Harvardskej univerzity, bol príslušníkom US armády, neúspešne kandidoval za starostu New Yorku, má za sebou niekoľko rozvodov, dokonca bol profesionálnym boxerom. Hneď prvou svojou knihou sa stal klasikom. Bol to vojnový román Nahí a mŕtvi, do Hellerovej Hlavy XXII najbrilantnejšie svedectvo o nezmyselnosti vojny. Od ironickej Hlavy sa líši pátosom. Ako zaujímavosť uveďme, že tu Mailer používa hojne slovo "fug", predchodcu dnešného populárneho "fuck".
Dva ďalšie romány Berberské pobrežie (ale aj Na brehoch barbarstva) a Obora (či Jelenia zvernica) sú rovnako konfúzne ako ich názvy. Naozajstným bestselerom sa aj v našich končinách stal Americký sen, ktorý niektorí kritici pokladajú za gýč. Od eseje Biely černoch začínajú do Mailerovej fikcie, ktorá vždy vychádzala z reálnych zdrojov, prenikať reportážne a publicistické prvky.
Kniha Prečo sme vo Vietname nehovorí prvoplánovo o vietnamskej traume. Tej sa venuje próza Armády noci, umelecká reportáž z protivojnových akcií americkej mládeže. Vo faktografickej próze Oheň na Mesiaci reaguje na americké dobývanie vesmíru, no všíma si nielen "oheň na Mesiaci", ale aj zákulisie NASA.
Z pestrej kôpky Mailerových kníh spomeňme ešte kontroverznú prózu Evanjelium podľa Syna. Kristus je podľa Mailera piatym, a, samozrejme, jediným kompetentným evanjelistom svojho života. Nohami je uväznený v pozemskom živote a iba rukami prebodnutými klincami na kríži smeruje k nebesiam.
Viaceré Mailerove práce sú rozsiahle, mávajú aj niekoľko stoviek strán. Autor akoby pestoval kultivované grafomanstvo živené jeho neskrotnou chuťou opisovať.
Román Katova pieseň (po Nahých a mŕtvych ďalšia významná Mailerova kniha) máva v niektorých vydaniach do tisíc strán (podľa veľkosti písma, ktoré sa zvolí). Tu je však epická šírka a rozprávačský apetít namieste. Autor rekonštruuje životný príbeh vraha Garyho Gilmora, ktorý vzbudil v americkej spoločnosti veľkú odozvu (dodnes má svoju stránku na internete, hoci bol už dávno popravený).
Je zaujímavé, že hoci ide o literatúru faktu, Mailer narába s materiálom z druhej ruky, zo spomienok aktérov, korešpondencie, dobovej tlače: sú to stroho napísané udalosti poprestrihávané citátmi z listov, prepismi rozhovorov, novinovými správami.
Keď sa čitateľ ponorí do tejto životnej suroviny, čoskoro prestane rátať strany a poddá sa pokojnému, a predsa fascinujúcemu rytmu Mailerovho rozprávačstva.
Ale Mailer si nevšíma iba životnú púť jedného stroskotanca vedúcu ku katovi. V druhom pláne hovorí o tom, ako sa spoločnosť prizerá, ba teší z tohto spoločenského divadla. Dnes, keď už aj u nás máme skúsenosti s podobnými vrahmi a médiami, ktoré chcú získať copyright na ich životný príbeh, nám nie je táto látka taká cudzia ako v čase prvého vydania u nás.