Automobilkám chýbajú odborníci

Automobilky v Slovenskej repub-like sa musia rozdeliť o odborne vzdelaných zamestnancov Začínajú chýbať ľudia s technickým vzdelaním, mladšia generácia sa totiž od týchto v minulosti populárnych technických odvetví odkláňa. Nedostatok sa týka hlavne ...

Automobilky v Slovenskej repub-like sa musia rozdeliť o odborne vzdelaných zamestnancov Začínajú chýbať ľudia s technickým vzdelaním, mladšia generácia sa totiž od týchto v minulosti populárnych technických odvetví odkláňa. Nedostatok sa týka hlavne vysokoškolákov z technických odborov, ale aj vyučených robotníckych profesií ako obrábač kovov či frézar.

V strednej Európe sa bude automobilovému priemyslu podľa odborníkov dariť aj v nasledujúcich rokoch, tak sme o vyjadrenie požiadali predsedu Zväzu automobilových výrobcov na Slovensku Ing. Jozefa Uhríka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* Na Slovensku chýbajú ľudia - odborníci pre automobilový priemysel

s technickým vzdelaním. Ako zlepšiť tento stav?

Všeobecná odpoveď na túto otázku, by bola veľmi jednoduchá. Nemáme dostatočný počet odborných pracovníkov. Ale výsledky za predchádzajúce roky, keď slovenský automobilový priemysel musel v kategórii osobných automobilov zvládnuť výrobu jedného z najkomplikovanejších produktov, vrátane dostatočného objemu subdodávok, ukazujú, že tých pracovníkov máme asi dosť. Takže doterajšie potreby ponuka pracovných síl pokryla. Ale vzhľadom na to, že máme pred sebou realizáciu dvoch ďalších veľký projektov, pre ktoré predpokladáme potrebu ďalších 45-50-tisíc pracovníkov pre finálnu produkciu

a subdodávateľov, treba skutočne prijať opatrenia, ktoré by zlepšili situáciu vo vzdelávacom programe a zabezpečiť do budúcnosti dostatočný počet odborných pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

* Prečo sa mladá generácia stále odkláňa od v minulosti populárnych technických odborov?

Myslím si, že to súvisí s obdobím, kedy priemyselná výroba na Slovensku rapídne klesala. A to boli roky 1990 - 94, kedy poklesla priemyselná výroba takmer na 45 % objemu z rokov 1988 - 89. Dnes sa nachádzame v úplne inej situácii, a myslím si, že i my priemyselníci nedostatočne prezentujeme skutočne akútnu potrebu jednotlivých odborníkov pre novovzniknuté odbory na Slovensku, ktoré súvisia

s rozvojom automobilového priemyslu. Táto výroba ma interdisciplinárny charakter a potrebuje odborníkov v chémii, elektrotechnike, elektronike, v strojárstve, ale i v oblasti výroby železných

a neželezných materiálov. V tejto súvislosti musíme s vysokými školami urobiť viac. Ale som v tomto smere optimis-

SkryťVypnúť reklamu

ta. Spolu s rektorskou konferenciou

a Ministerstvom hospodárstva SR sme pripravili program na zlepšenie vzdelávacieho procesu. Pripravujeme vybudovanie výskumno-vývojových centier orientovaných na automobilový priemysel pri všetkých štyroch technických univerzitách, to znamená STU BA, Trenčianskej, Žilinskej i Košickej univerzite. Chceme v rámci špecializácie týchto univerzít vybudovať dostatočnú materiálnu bázu, aby tieto výskumno-vývojové centrá boli dobrou základňou na prípravu nových mladých inžinierov pre automobilový priemysel, aby boli bázou na zabezpečenie výskumno-vývojových prác hlavne

v oblasti výrobných procesov, a po tretie, aby boli základom pre možnosť celoživotného vzdelávania pracovníkov pracujúcich v automobilovom priemysle. Pos-ledný rok už ukázal, že sa zvyšuje záujem o technické univerzity, špeciálne o strojnícke fakulty, ktoré čiastočne už zmenili

SkryťVypnúť reklamu

a menia štruktúru učebných plánov.

V oblasti robotníckych profesií, ako iste viete, sa realizuje na Slovensku projekt deviatich pilotných centier, ktorých cieľom je pretransformovanie učilíšť pre rozhodujúce profesie automobilového priemyslu.

* Vzťah k pásovej výrobe je údajne najväčším strašiakom mladých ľudí pri výbere školy a budúceho povolania.

Áno. Automobilový priemysel sa hlavne u menších subdodávateľov javí ako hromadná výroba, ktorá si žiada aj pásovú výrobu. Na druhej strane sa však inovačná kadencia v automobilovom priemysle stále zvyšuje, to znamená, že do výroby prichádzajú nové typy automobilov, ktoré si vyžadujú novú štruktúru subdodávok. Tým sa vlastne likviduje dlhoročná monotónnosť a núti pracovníkov, aby boli skutočne flexibilní. A aby boli flexibilní, musia byť dostatočne vzdelaní a pripravení riešiť tieto kvalitatívne nové problémy vo výrobe. Preto si myslím, že sa pásová výroba, keď ju vidíme v komplexe uplatnenia širokej škály automatizovaných riadiacich systémov, či už sú to montážne a kontrolné práce, ale i veci, ktoré súvisia s dopravou vo výrobných halách, čím ďalej tým viac eliminuje. Dnes je to už vysoko sofistikovaná výroba a každá takáto organizácia potrebuje silnú zložku projektantov výrobných a informačných systémov, ktoré sú základom pre modernú výrobu budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

* Akých odborníkov je najväčší nedostatok, vysokoškolákov technického zamerania alebo vyučených obrábačov kovov a pod.?

V poslednom období sa v náväznosti na rozvíjajúcu sa výrobu upresňujú

i učebné programy jednotlivých fakúlt technických univerzít. Dokonca sa dostávajú do akreditácie, boli už akreditované aj úplne nové programy, ktoré v predchádzajúcom období v našom vysokom školstve neboli. Mám na mysli študijné programy, ako je výroba plastov a ostatných chemických materiálov pre automobilový priemysel, odbory súvisiace

s elektronikou pre mobilnú techniku

a ďalšie. V nadväznosti na vzrastajúcu automobilovú výrobu sa logicky mení štruktúra učebných programov. Takže

v rámci týchto študijných programov sa zlikviduje deficit na celom fronte. Veľmi dôležité však je, aby sme týmito pracoviskami, katedrami a inštitúciami, ktoré sa budú budovať v rámci výskumno-vývojových centier pri jednotlivých fakultách

SkryťVypnúť reklamu

a technických univerzitách, vytvorili

i materiálnu bázu, ktorá bude riešiť výskumno-vývojové úlohy. Keď dáme dohromady vzdelávaciu a vedeckú sústavu, vytvoríme podmienky, aké majú zahraniční investori v automobilovom priemysle v tradičných krajinách. Tak sa nám podarí vytvoriť podmienky, aby veľké investície, ktoré tu boli a budú ešte realizované, ostali zachované aj pre budúc-nosť s ohľadom na nevyhnutnosť využitia vysokého stupňa kvalifikácie našej populácie.

* Hlavnou motiváciou investícií automobiliek u nás sú okrem iného nižšie náklady na pracovnú silu v porovnaní so západnou Európou. Ako dlho ešte táto motivácia potrvá?

Pokiaľ sa týka odmeňovania, musíme brať do úvahy to, že odmeňovanie nemôžeme jednoducho prepočítať na podmienky západnej Európy. Priemerné zárobky v automobilovom priemysle na Slovensku za minulé obdobie podstatne prevyšujú priemer v celom priemysle. Tento rozdiel medzi automobilovým priemyslom a ostatnými odvetviami sa bude postupne znižovať zvyšovaním produktivity, pretože by bolo nezdravé, keby bol rozdiel taký veľký ako dnes. Na túto skutočnosť doplácajú dnes napr. Nemecko alebo Francúzsko a iné európske krajiny, v ktorých je automobilový priemysel rozvinutý. V súčasnom období zápasia

SkryťVypnúť reklamu

s tým, ako zabrzdiť tento nepriaznivý vývoj. My ešte nie sme v takej situácii, ale musíme brať ohľad nato, aby sme v bu-dúcnosti nemuseli prijímať radikálne opatrenia. Automobilový priemysel za minulý rok je so svojim priemerným zárobkom 21-tisíc Sk vysoko nad priemerom ostatných odvetví a tým mám na mysli aj subdodávateľov či finalistov. Na druhej strane musíme urobiť všetko pre to, aby sa postupne zvyšovali nielen zárobky, ale aj kúpyschopnosť obyvateľ-stva, lebo tá sa zasa odzrkadľuje v predaji automobilov. Vybavenosť automobilmi nie je na Slovensku na dostatočnej úrovni. Mali by sa vytvoriť podmienky, aby sa na Slovensku ročne predávalo nie 60-tisíc automobilov, ale aby predaj prekročil

100-tisíc automobilov. A osobne si myslím, že i vývoj zamestnanosti v automobilovom priemysle a zvyšovanie zárobkov tomu bude napomáhať. (bp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 455
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 097
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 661
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 030
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 088
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 735
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu