Alternatívne riešenie pre preťažené cesty predstavuje kombinovaná doprava, ktorá je založená na prevoze kontajnerov, alebo celých kamiónov po železnici. Kombinovaná doprava na Slovensku existuje už viac ako 20 rokov, ale nepredstavuje ani 1,5 percenta nákladnej dopravy železníc. Podľa ministerstva dopravy sa u nás uvažuje so zavedením systému RO-LA, čo je preprava naložených kamiónov po železnici. Výhodami tohto systému sú minimálna závislosť od poveternostných podmienok, problémov na cestách, výluk kamiónovej dopravy, zníženia nákladov na mýtnom a zjednodušenia výjazdu z územia štátu. V susednom Česku však majú so zavádzaním kombinovanej dopravy zlé skúsenosti. Vstupom do únie ho pre nezáujem zrušili.
Na Slovensku je vybudovaný najvýznamnejší terminál kombinovanej dopravy v Dobrej pri Čiernej. Ako povedal hovorca spoločnosti Cargo Slovakia, zabezpečujúcej nákladnú dopravu vlakom, ráta sa s postupným zvýšením prepravy kamiónov vlakom. Tá má dnes v porovnaní s cestnou prepravou viaceré nevýhody. "Cargo Slovakia napríklad platí ŽSR až 34 percent svojich nákladov za prepravu, avšak automobily za používanie diaľnic a ciest 1. triedy neplatia," povedal hovorca.
(ip)