V máji minulého roku sa Európska únia rozšírila o ďalších členov. Tento dlho očakávaný krok priniesol mnohé zmeny pre všetkých zúčastnených.
Azda najväčšie možnosti sa otvorili pred mladými obyvateľmi pristupujúcich štátov - v životnej etape, v ktorej si hľadajú svoje miesto v práci i osobnom živote, budú môcť cestovať, študovať, spoznávať ľudí a pracovať v širšom regióne Európy.
Dôležitým predpokladom je, samozrejme, ovládanie cudzieho jazyka, prípadne jazykov, veľkým plusom je pritom znalosť trhu práce doma i v zahraničí, ako aj schopnosť uplatniť školské či akademické vedomosti v praxi a spoznávať nielen cudzie krajiny, ale aj vlastné okolie.
Projekt Mládež-škola-ekonomika, iniciovaný Nadáciou Alfreda Herrhausena Deutsche Bank, Hilfe zur Selbsthilfe, IZOP-Inštitútom z Aachenu a denníkom SME, spája nenásilnou formou všetky uvedené východiská.
Mladí ľudia z Česka, Maďarska, Nemecka, Slovenska, Slovinska a Poľska majú navzájom spolupracovať, nájsť si vhodnú ekonomickú tému, vypracovať odbornú prácu v nemčine a zverejniť ju v partnerských novinách.
Ak chcú splniť túto úlohu, musia sa okrem pochopenia problematiky naučiť aj základy novinárčiny a zvládnuť nemecký jazyk. Informácie, ktoré pritom získajú - o svojom regióne, o rozvoji podnikania, turizmu, zamestnanosti, histórii i súčasnosti - môžu byť prínosom nielen pre nich samých, ale aj pre ich učiteľov, partnerské školy, ako aj pre daný región.
"Začiatkom 20. storočia vedel celý svet, čo znamená Hellerau, teraz to musíme vysvetľovať. Hellerau nebolo len obyčajné predmestie Drážďan na odbremenenie veľkomesta. Bol niečím úplne iným: samostatným obytným a pracovným organizmom, ktorý si zo svojej duchovnej a umelecko-remeselníckej štruktúry vytvoril vlastnú kultúrnu úlohu a životnú formu."
(Peter de Mendelssohn, 1977)