Z kina treba vychádzať aspoň s iskierkou nádeje

So štyrmi kamarátmi z ostravskej fabriky, ich ilúziami a rozčarovaním, k nám po piatich rokoch opäť prichádza MARTIN ŠULÍK.

Martin Šulík.


Do ich dramatického príbehu sa pustil s novou energiou i novou estetikou.

Vaši hrdinovia sa vyrovnávajú so sociálnymi zmenami v posledných rokoch. Čo ste v tom období prežívali najdramatickejšie?


Pre mňa bola zásadná zrážka dvoch svetov. Vychovávali nás k istým hodnotám, naučili sme sa, ako veci fungujú a čo je zmysluplné. A jedného dňa sa ukáže, že netreba mať pocit spolupatričnosti, ale že sa treba starať o seba. Že nie sú dôležité filmy, divadlo či knihy, ale peniaze. Niekto sa s tým zmieril lepšie, niekto horšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Spoluscenárista Marek Leščák je o čosi mladší ako vy, prejavilo sa to pri vašom spoločnom písaní?


Mávame spolu takéto dialógy: Marek, pamätáš sa, ako sa začiatkom sedemdesiatych rokov nosili zvonové nohavice? Nepamätám, ešte som nebol na svete. Píšeme spolu už jedenásť rokov, v zásadných veciach nie je odo mňa odlišný, možno je len trochu vitálnejší.



Kde ste hľadali detaily, ktoré tvoria život robotníkov?


Sám akosi prirodzene rozumiem viac ľuďom z robotníckej profesie ako z filmárskej. Ich svet mi pripadá bližší, priezračnejší, zrozumiteľnejší. Aj Marek má medzi nimi veľa kamarátov. Vo filme sme však chceli rozprávať o takých témach, ktoré sú všeobecne platné, a ktoré presahujú sociálne prostredie.



Týmto filmom ste sa chceli vrátiť k realite. S čím ste pri tom bojovali?

SkryťVypnúť reklamu

Film je ťarbavé médium, realitu ním ťažko zrekonštruujete. Pri historickom filme ste slobodnejší, nikto nevie, ako to vtedy vyzeralo. Téma zo súčasnosti prináša viac možností omylu. Divák prichádza do kinosály z reálneho sveta. A ak má z neho inú skúsenosť, ako vidí vo filme, môže mať pocit, že ho klamete.



Zapojili sa do vášho nakrúcania aj domáci Ostravčania?


Boli aj medzi tvorivými pracovníkmi, medzi ľuďmi v štábe. Nezamestnaní vo veľkých scénach v priestoroch fabriky - to všetko sú chlapi z Ostravy. Keď sme im povedali, aby sa pobili, naozaj sa mlátili. Myslím si, že vo filme sa prejavilo, že sme ich nevozili z Prahy.



Čím bola pre vás Ostrava vizuálne zaujímavá?


Všetci si myslia, že film sa dá nakrúcať len v Bratislave, Prahe alebo na nejakej nekonkrétnej dedine. Ostrava je pritom nesmierne zaujímavá, je učebnicou architektúry. Nájdete tam secesiu, funkcionalizmus i pokusy socialistického realizmu. Má priemyselné jadro, ale je v nej aj pestrý kultúrny život. Ostravčania sú naň hrdí, nemajú radi, keď sa zobrazuje jednostranne. My sme si však mohli vybrať len úzky fragment, ktorý patrí k sociálnemu príbehu.

SkryťVypnúť reklamu


S priemyselným charakterom mesta korešpondovali aj farby vášho filmu.


Chceli sme, aby bol obraz brutálnejší. Je preto kontrastnejší, posunutý do temnejších tónov. Martin Štrba použil pohyblivú kameru, vždy sa spoza niečoho vynárala, za niečím strácala. Aj tým vznikla atmosféra filmu, je v ňom viac života, nie je nablýskaný a učesaný.



Robili ste s mladými slovenskými hercami, za čo by ste ich pochválili?


Sú to osobnosti. Nedajú sa vtlačiť do čohosi, čo im nie je prirodzené. Snažia sa pochopiť, čo od nich chcete, a potom to urobiť po svojom. Chcú byť pravdiví a autentickí v každej situácii. A to je veľmi dobre.



Na konci filmu sa po mnohých problémoch hrdinov objavuje nádej. Našli ste ju pri písaní ľahko?


Keď už ide človek do kina, mal by z neho vychádzať aspoň s iskričkou nádeje, s pocitom, že život má predsa len zmysel. Našich hrdinov všetky trápenia, čo prežili, opäť spoja, ale zároveň sa ich cesty rozchádzajú. Že úplne na záver skáču na trampolíne, to je len taká emócia. Tým významovým koncom sú tri zábery predtým.

SkryťVypnúť reklamu


Vedeli by ste si tento film predstaviť bez humoru?


Keď sme robili s Ondrejom Šulajom Nehu, povedal som mu, že sa na tom nikto nesmie zasmiať. Ale keď som videl ľudí, ako odchádzajú z kina zbití, nemal som dobrý pocit. Pri filme Všetko čo mám rád sa mi strašne zapáčilo, že v ľuďoch vyvoláva tichý úsmev. Humor relativizuje aj to, čo sa zdá nespochybniteľné, a ak je správne použitý, prináša nový druh poznania.



Hudbu nahrali výborní muzikanti. Bolo jej nahrávanie pre vás jednou z príjemnejších fáz?


Žiadna fáza taká nie je. Stačí, že dáte hudby veľa alebo málo, alebo ju nasadíte nesprávne, a už je problém. Najprv som ju chcel použiť len ako interpunkciu pod obrazové predely. Ale Vlado Godár prišiel s tým, že by chcel charaktery hrdinov zmäkčiť, aby neboli takí jednoznační. A tak vymyslel celú vrstvu nežných hudieb. Bez neho by bol možno film menej zrozumiteľný a emotívny.

SkryťVypnúť reklamu


Trvá hodinu a pol. To dnes nie je dlho.


Pôvodne mal mať stodesať minút. Ale strihač Jirko Brožek mu dodal dynamiku. Nič nevyhodil, len zábery trochu natlačil na seba. Mám radšej pomalšie filmy, ale tentoraz som sa podvolil, chcel som, aby náš film vysielal energiu.



Kamaráti Vinco, Karel, Tomáš a Milan. "Pri výbere hercov som myslel na to, aby sa vnútorne trochu prekrývali s povahami svojich postáv. A to sa zrejme podarilo. Luboš Kostelný je trochu hanblivý frajer, Oldřich Navrátil je plachý človek so vzťahom k rodine, Ivan Martinka je až neznesiteľne poctivý človek a Igor Bareš má v sebe kus chlapskej robustnosti, a pritom je veľmi krehký," hovorí Martin Šulík. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu