Hlavnú úlohu pri rozhodovaní sa podnikateľa, ktorý balík si vyberie, hrá podľa riaditeľky odboru marketingu/ komunikácie HVB Bank, a. s. Andrey Kollárovej, rozsah reálne využívaných služieb v danom čase. "Nemá zmysel snažiť sa klientovi predať väčší balíček s argumentom, koľko ušetrí, keď sa neskôr ukáže, že časť služieb, ktoré má v rámci balíka, aj tak nevyužije," konštatuje. Dodáva, že napokon by nebol spokojný ani klient ani banka. Podľa jej slov, ak podnikateľ časom zistí, že potrebuje balík s iným, plnším obsahom, môže o jeho pridelenie požiadať kedykoľvek. A bezplatne.
"Podnikateľ sa podobne ako občan rozhoduje podľa toho, aké bankové služby využíva najčastejšie. Podľa výpisov z účtu môže jednoducho zhodnotiť štruktúru svojich výdavkov a vybrať si balík, ktorý tieto operácie obsahuje," pridáva sa hovorkyňa Českosloven-
skej obchodnej banky, a. s. Marta Krejcarová. Dodáva tiež, že kritériom býva aj elektronické bankovníctvo: "Niektorí podnikatelia ho nevyužívajú a podľa toho si vyberajú balík služieb."
Kvalita a počet služieb sú rozhodujúcim faktorom pri rozhodovaní sa o balíčku služieb podľa špecialistky na externú komunikáciu DEXIA banky Kataríny Keráčikovej:
"Dôsledne si všímajú služby elektronického bankovníctva, vďaka ktorým urýchlia správu svojich financií a zároveň získajú dokonalý prehľad o svojich finančných tokoch kedykoľvek to potrebujú," konštatuje s dovetkom, že rovnako sú pre nich dôležité rýchle kontokorentné úvery, ktoré sú tiež zahrnuté v balíku.
Klient OTP Banky sa podľa jej hovorcu Norberta Lazara rozhoduje predovšetkým na základe užitočnosti ponúkaného produktu a služby a takisto podľa cenovej dostupnosti bez tohto, aby robil rozdiely medzi produktom a produktovým balíkom. "Podnikatelia majú v súčasnosti veľmi dobrý prehľad o ponúkaných produktoch a službách bánk, nie sú náchylní využívať a platiť balík, z ktorého využijú napríklad iba jednu tretinu produktov," tvrdí
N. Lazar.
Osobitnou kategóriou sú špeciálne balíky, v rámci ktorých sú vzájomne previazané produkty a služby. Keď klient uvažuje o takomto balíku, rozhoduje sa podľa flexibilnosti balíka, škály produktov, služieb a poradenstva za určitú cenu, ale aj podľa voliteľnej ponuky, v rámci ktorej dostáva produkty variabilne na základe vlastných po-žiadaviek a individuálnych potrieb.
Hovorca Tatra banky, a. s. Roman Začka je presvedčený, že rozhoduje najmä veľkosť a typ podnikateľského subjektu a množstvo dodávateľsko-odberateľských vzťahov. "Najmä tieto faktory určujú vhodnosť jednotlivých balíkov pre jednotlivých podnikateľov. Na základe odbornej konzultácie si vždy podnikateľ vyberie ten, ktorý mu najefektívnejšie pokryje potreby súvi-siace s bankovými službami," konštatuje R. Začka.
"Ide najmä o rozsah služieb, ktorý klient potrebuje na svoje podnikanie," zhŕňa skúsenosť UniBanky jej hovorkyňa Katarína Ševčíková. Jej slová potvrdzuje i špecialistka PR Všeobec-nej úverovej banky, Tatiana Hambálková, ktorá k rozsahu pridáva i cenu. Vysvetľuje: "Rozsahom služieb sa myslí predovšetkým základná zostava balíka: počet účtovných položiek, počet a typ vydaných platobných ka-riet, elektronické distribučné cesty, progresívne úročenie účtu, možnosť získať kontokredit-limit povoleného prečerpania na bežnom účte klienta
bez zbytočných ďalších výdavkov a administrácie."
Každá banka na Slovensku dnes poskytuje svojim klientom poradenstvo, takže aj keď presne nevedia, čo chcú, mali by v každej jednej pobočke nájsť odborníkov, ktorí im poradia zo-rientovať sa v neraz veľmi širokej a na prvý pohľad nie vždy prehľadnej po-nuke. Eva Reiselová