Môžete sa úplne venovať len svojim podnikateľským úspechom. Ostatné činnosti prenechajte špecialistom na slovo vzatým, ktorí dokážu zabezpečiť flexibilné financovanie a dokonalú správu portfólia pohľadávok. Úspešné zvládnutie týchto činností môžeme považovať za kľúčové na zabezpečenie budúceho, úspešného rozvoja spoločnosti.Factoring predstavuje predaj krátkodobých pohľadávok pred splatnosťou, ktoré vznikli v rámci obchodných odberateľsko-dodávateľských vzťahov. Novým veriteľom pohľadávok sa stáva factoringová spoločnosť. Spoločnosť potom zabezpečí ich riadne a včasné inkaso a zamedzí tak vzniku problémových pohľadávok. V niektorých prípadoch táto spoločnosť preberá na seba i krytie rizík vzniknutých insolventnosťou či platobnou nevôľou dlžníka. Factoringová spoločnosť umožní prefinancovanie týchto pohľadávok, bezprostredne po odkúpení, bez akéhokoľvek bankového zabezpečenia zo strany dodávateľa.
Z právneho hľadiska ide o postúpenie pohľadávok, čo vyplýva z cesnej klauzuly (oznámenia o postúpení pohľadávky), ktorá je uvedená na príslušných faktúrach. Vo factoringovej zmluve sa klient zaväzuje, že špecifikované pohľadávky bude postupovať factoringovej spoločnosti. Táto potom vystupuje voči odberateľom ako ich nový veriteľ a pri nedodržaní termínu splatnosti zabezpečuje upomienkové konanie a právne vymáhanie. Ďalej potom vedie celkovú administratívu spojenú s týmito pohľadávkami.
Pri alternatívnom zabezpečení vyššie uvedených služieb by klient musel komunikovať s poradenskou firmou, bankami, úverovou poisťovňou alebo iným garantom a účtovníckou alebo daňovou spoločnosťou. Pritom je vysoko pravdepodobné, že by komplexné riešenie nenašiel. Pomerne významnou konkurenčnou výhodou factoringových spoločností pred bankami a poisťovňami je schopnosť ponúknuť až 100% záruku (bez spoluúčasti) vzhľadom na svojich kontaktných partnerov.
Tuzemský factoring
Stále častejším javom pri rozvíjajúcich sa obchodoch je potreba dodávateľov ponúknuť odberateľom predĺženú lehotu splatnosti pohľadávok, a tým získať konkurenčnú výhodu, prípadne zachovať si možnosť ďalších dodávok odberateľovi. Ak dodávateľ chce podporiť svoj predaj práve touto formou, spravidla sa dostáva do problémov spojených s potrebou zvýšenia prevádzkového kapitálu. Často je navyšovaný formou prevádzkových úverov s pevnou splatnosťou. Dodávateľ sa však vystavuje riziku nedodržania platobných lehôt, ďalej riziku insolventnosti či platobnej nevôle odberateľa. Toto môže mať veľmi negatívny vplyv na toky finančných hotovostí a splácanie prevádzkových úverov. Na domácej pôde sa využívajú dva modely - regresný a bezregresný spôsob factoringu.
Regresný spôsob factoringu
Táto metóda je vhodná pre výrobcov a obchodné firmy, ktoré chcú stabilizovať svoje peňažné toky a ponúknuť svojim odberateľom predĺžené lehoty splatností faktúr. Factoring im umožní zvýšiť obrat, zisk a vyriešiť otázku prefinancovania prevádzkového kapitálu. Je vhodná pre dodávateľov, ktorí dlhodobejšie spolupracujú so svojimi odberateľmi, poznajú ich platobnú morálku a tak sa snažia svojim obchodným partnerom vylepšiť obchodné podmienky. Factoringová spoločnosť v prípade tejto metódy nepreberá riziko spojené s insolventnosťou a platobnou nevôľou dlžníka. Po uplynutí ochrannej lehoty, spravidla 30 až 60 dní po splatnosti pohľadávky, využíva svoje právo na spätné postúpenie pohľadávky - cesie a postupuje pohľadávku späť na dodávateľa.
V priebehu ochrannej lehoty factoringová spoločnosť vedie upomienkové konanie.
Bezregresný spôsob factoringu
Táto metóda je vhodná pre výrobcov a obchodné firmy, ktorí chcú vyriešiť pri svojich dodávkach riziká spojené s možnou insolventnosťou a platobnou nevôľou svojich odberateľov.
Používať ju môžu výrobcovia i obchodné firmy, ktoré nie sú výrazne kapitálovo vybavené, napríklad aj začínajúce spoločnosti, ale dodávajú silným a bonitným odberateľom. Dostupnosť bankových úverov je pre nich obmedzená a pri súčasnom tlaku svojich odberateľov na dlhé splatnosti je jedinou alternatívou využitie factoringu. Factoringová spoločnosť v týchto prípadoch analyzuje bonitu odberateľov, riziká reklamácií pri dodávanej komodite a stanovuje maximálnu mieru garancie (tzv. garančný plat) v prípade insolventnosti a platobnej nevôli dlžníkov. Obvykle sú postupované pohľadávky zároveň aj financované, nie je to však podmienkou.
Príklad factoringovej spolupráce pri regresnom modeli
Dodávateľ kontaktuje factoringovú spoločnosť, ktorá s ním uzatvorí factoringovú zmluvu. V zmluve sú definované všetky potrebné parametre, napr. factoringové limity (úverové rámce), špecifikácia odberateľov, maximálne lehoty splatnosti faktúr, výška čiastkových úhrad na kúpnu cenu formou zálohy, kúpna cena, factoringový poplatok, výška úrokov z refinancovania. Konkrétny priebeh zmluvnej spolupráce je upravený Všeobecnými podmienkami.
Po uzatvorení zmluvy dodávateľ postupuje svoje pohľadávky voči svojim odberateľom v rámci factoringových limitov na faktora. Formálne sa toto realizuje umiestnením cesných klauzúl (oznámení o postúpení pohľadávky) na faktúry. Pokiaľ je dohodnutá výplata čiastkovej úhrady na kúpnu cenu formou zálohy, je vyplatená v čase a výške stanovenej zmluvou. Potom už spoločnosť uskutočňuje inkasné konanie a po prijatí úhrady od odberateľa uskutoční vy-účtovanie a ihneď zasiela dodávateľovi doplatok do kúpnej ceny. Dodávateľ je neustále komplexne informovaný o stave otvorených pohľadávok a o iných skutočnostiach potrebných pre jeho operatívne riadenie.
Výhody factoringovej spolupráce pre dodávateľa
n až 100 % záruka proti vzniku problémových pohľadávok,
n záruka okamžitej platby po vyskladnení, podporujúca stabilitu finančných tokov,
n schopnosť ponúknuť atraktívne, konkurenčné platobné lehoty pre odberateľov,
n len jeden partner na financovanie obchodu, čo redukuje administratívu, úverové konania a nutnosť spoliehať sa len na banku,
n zabezpečenie evidencie pohľadávok zahŕňajúce administratívny servis od evidencie pohľadávok po právne konzultácie až súdne vymáhanie,
n zabezpečenie inkasa pohľadávok v dobe pred i po splatnosti.
Výhody factoringovej spolupráce pre odberateľa
n zabezpečíte si flexibilitu obchodovania vo vami požadovaných platobných lehotách, bez potreby dodatočných nákladov či iných komplikácií.
Náklady viazané na využitie factoringových služieb
Náklady sú závislé od rozsahu služieb, ktoré klient požaduje. Pri základnom regresnom modeli je požadovaný poplatok za administratívu vzniknutú pri správe pohľadávok v priemernej výške 0,5 % až 2,0 % z ročného obratu (absolútne z hodnoty pohľadávky). Tento poplatok pokrýva náklady vzniknuté pri vedení evidencie pohľadávok, vedení upomienkového konania, pri informačnom servise, pri asistencii v priebehu reklamačného konania a ďalšie náklady spojené s rezerváciou finančných prostriedkov potrebných na prefinancovanie pohľadávok. Aktuálna cena sa odvodzuje od konkrétnej výšky obratu, bonity, počtu odberateľov a kvantite fakturácie.
Náklady za vyplatené finančné prostriedky vo forme čiastkových úhrad na kúpnu cenu formou zálohy sa pohybujú v rozmedzí 1,5 % až 3,5 % ročne nad úrokovú mieru (1M-3M BRIBOR "pre predaj") komerčných bánk na trhu medzibankových depozít. Úroky sa počítajú len z výšky vyplatenej čiastkovej úhrady na kúpnu cenu formou zálohy a sú spravidla vyplácané vo výške 70 % - 90 % fakturovaného nominálu.
Ing. Roman Vontor, MBA
prokurista, NLB Factor, spol. s r.o.