. Výrazne pozitívny trend zaznamenal najmä v oblasti strojov a zariadení. Pri osobných autách vzrástol len v počte kusov, nie v hodnote vozidiel.
Operatívny lízing je na Slovensku zatiaľ okrajovým segmentom. Tvorí len 4,3 percenta celého lízingového trhu. Väčšinová časť pripadá na finančný lízing, ktorý má už u nás tradíciu. V zahraničí je však situácia iná. Záleží na konkrétnej krajine, ale operatívny lízing v západnej Európe predstavuje priemerne 30, niekde až 50 percent celého lízingového trhu.
Nárast preto v posledných rokoch očakávali zástupcovia lízingových spoločností aj na Slovensku. Svedčí o tom aj ich vyššia aktivita. Univerzálne lízingové spoločnosti začali dopĺňať svoje portfóliá o túto službu, prípadne vylepšovali svoje už existujúce produkty. Niektoré spoločnosti vstúpili na trh len pre operatívny lízing, na ktorý sa špecializujú v zahraničí.
Prostredníctvom operatívneho lízingu sa minulý rok financoval majetok v hodnote 1,9 mld. Sk. Predchádzajúci rok to bolo 1,2 mld. Sk. Celý nárast po-tiahli stroje, zariadenia a nákladné automobily. Asociácia lízingových spoločností, ktorá výsledky zverejňuje, neeviduje detailné rozdelenie obchodov podľa komodít. Samostatne sleduje len osobné automobily. K rastu ich objemu minulý rok nedošlo.
Mimosúvahové financovanie
Stroje a technológie boli minulý rok príležitosťou rozvoja pre niektoré spoločnosti. Spoločnosť CAC Leasing Slovakia, a. s., Bratislava vlani práve pre ne uviedla nový produkt. Operatívny lízing strojov a zariadení je podľa spoločnosti zaujímavý najmä pre firmy, ktoré uprednostňujú mimosúvahové financovanie. Majetok prenajatý na operatívny lízing totiž nazaťažuje aktíva spoločnosti, ktorá ho využíva. V účtovníctve vystupuje len ako nájomné. Organizácie tak majú lepšie postavenie voči bankám pri žiadaní o úver alebo voči investorom.
"O službu budú mať záujem najmä spoločnosti, ktoré majú svoje akcie na burze a podľa bilancie ich hodnotí vonkajšie finančné prostredie - banky, investori, akcionári," vysvetlil Marek Štovčík, vedúci odboru Lízing technológií a dopravných prostriedkov spoločnosti CAC Leasing.
Nákladné automobily zas zvýhodňuje odstránenie rizika nízkej zostatkovej hodnoty. Pri operatívnom lízingu totiž majetok neprechádza po skončení zmluvy na nájomcu. Nevystavuje sa teda riziku, že auto bude mať vinou opotrebovania nízku hodnotu. Túto hrozbu na seba preberá lízingová spoločnosť. Medzi zákazníkov využívajúcich operatívny lízing strojov a zariadení patria i firmy, ktoré vstupujú na slovenský trh v súvislosti s veľkými investíciami automobiliek.
Lacnejšie autá
Doménou operatívneho lízingu ešte donedávna boli osobné automobily. Zatiaľ čo v roku 2003 tvorili takmer
90 percent hodnoty majetku prenajatého touto formou, minulý rok to bolo v dôsledku rastu lízingu strojov len
54 percent. Hodnota osobných automobilov prenajatých operatívnym lízingom minulý rok klesla o 6,4 percenta. Spolu lízingové spoločnosti prenajali autá v hodnote niečo cez jednu miliardu korún. Z tohto pohľadu možno hovoriť o stagnácii. Na druhej strane však vzrástol počet prenajatých automobilov takmer o 30 percent.
Vlani sa teda prenajalo viac automobilov ako rok predtým. Pokles hodnoty spôsobil fakt, že sa financovali lacnejšie autá. Priemerná hodnota vozidla na operatívny lízing v minulom roku predstavovala 546 tisíc Sk, rok predtým 751 tisíc Sk. Je to menej o 27 percent. Pokles priemernej hodnoty nemožno pripísať na vrub ojazdeným automobilom. Tie totiž v operatívnom lízingu tvoria hodnotu tri milióny, čo sú približne tri desatiny percenta z celého objemu.
Menšie firmy
Na operatívny lízing sa teda začali poskytovať lacnejšie autá. Možno to vysvetliť zmenou politiky poskytovateľov tejto služby. Ide o outsourcing
služieb správy vozového parku. Starostlivosť o vozidlá vtedy preberá na seba lízingová spoločnosť. Vykonáva za zákazníka údržbu a opravy, sprostredkuje úhradu poistiek, daní a všetkých platieb spojených správou vozového parku. Aby boli tieto služby rentabilnejšie ako vo vlastnej réžii musí ísť o starostlivosť o väčší počet vozidiel. Lízingové spoločnosti preto odporúčajú operatívny lízing zákazníkom od určitého počtu kusov.
Práve počet vozidiel sa mení. Zatiaľ čo ešte pred krátkym časom hovorili spoločnosti o rentabilite pri pätnástich vozidlách, neskôr ich hranica klesla na desať. Dnes niektoré spoločnosti odporúčajú outsourcing správy vozového parku už pri piatich vozidlách. Zákazníkmi sa preto stávajú i menšie spoločnosti, ktoré si nemôžu dovoliť drahé automobily.
Vďaka doplnkovým službám nedošlo vlani na prvý pohľad k stagnácií operatívneho lízingu. Zatiaľ síce nie sú zverejnené tržby spoločností, zdá sa však, že aj napriek poklesu hodnoty prenajatých áut, pravdepodobne vzrástli. Lízingové spoločnosti fakturujú i služby. S rastom počtu spravovaných automobilov teda rastú aj ich príjmy. Aj keď hodnota prenajatých automobilov klesla.
Noví hráči
Umiestnenie na prvej priečke rebríčka spoločností poskytujúcich operatívny lízing sa minulý rok nezmenilo. Najväčšia naďalej zostáva Lease Plan Slovakia B. V., o. z., Bratislava, ktorá prenajala automobily v hodnote
468 mil. Sk, čo je o 14 percent viac ako pred rokom. Trhový podiel spoločnosti predstavoval 46 percent.
Na druhú priečku o jedno miesto postúpil Business Lease Slovakia,
s. r. o., Bratislava. Spoločnosť sa ešte v roku 2002 nachádzala na najvyššom mieste, v roku 2003 ju však na tretiu
priečku posunul personálny výpadok na dôležitom poste. Personálna stabilizácia na mieste lídra jej zas pravdepodobne pomohla vystúpiť na druhú priečku minulý rok.
Na treťom mieste skončil rovnako ako pred rokom Volkswagen Finančné služby Slovensko, s. r. o., Bratislava.
Novou firmou na trhu je dcéra fran-cúzskeho Arval PHH. Je to jeden z najväčších poskytovateľov operatívneho lízingu v Európe.
Dcéru na operatívny lízing minulý rok založil CAC Leasing - CAC Full Service Leasing, s. r. o., Bratislava. Okrem operatívneho lízingu osobných áut má CAC poskytovať aj operatívny lízing strojov a zariadení.
Rast operatívneho lízingu by mal podľa zástupcov lízingových spoločností pokračovať i tento rok.
Peter Apolen