Lízing ako nástroj financovania bol vymyslený v prvom rade pre podnikateľov. Práve oni najlepšie využijú možnosti, ktoré legislatívne prostredie pre lízing určilo. Ide predovšetkým o daňové aspekty, kde vďaka takzvanému lízingovému odpisovaniu môže podnikateľ predmet lízingu odpísať rýchlejšie. Pri osobných automobiloch, nových aj jazdených, je minimálna doba odpisovania ohraničená troma rokmi. Ďalšou výhodou lízingu pre podnikateľov je, že šetrí ich likvidné prostriedky, ktoré potom môžu použiť na iné náklady spojené s podnikateľskou činnosťou. Pri obstarávaní hnuteľných predmetov prostredníctvom lízingu totiž podnikateľ pri podpise zmluvy zaplatí len určitú dohodnutú časť obstarávacej ceny. Zvyšok spláca postupne z peňazí, ktoré si "vozidlo na seba zarobí".
Problémy s DPH spomalili trh
Lízing ojazdených automobilov sa začal rozvíjať veľmi sľubne. Od roku 2001, keď Asociácia leasingových spoločností začala sledovať podrobnejšie štatistiky financovania ojazdených automobilov dochádzalo k ich každoročnému rastu vo vysokých tempách. V uvedenom roku sa ,,jazdenky" (žargón pre ojazdené autá) podieľali na celkovom lízingu osobných automobilov takmer 12 percentami, podiel v počte kusov bol ešte vyšší, dosiahol úroveň vyše 19 percent. Záujem podnikateľov i spotrebiteľov o ojazdené automobily bol približne rovnaký. Rok 2002 priniesol ďalší rast podielov v objeme na takmer 14 percent a v počte financovaných automobilov na necelých 22 percent. Podnikatelia využili lízing pri obstaraní ,,jazdeniek" v 36 percentách prípadov a spotrebitelia v 64 percentách. Až 61-percentný nárast vo financovanej hodnote ojazdených osobných automobilov dosiahli lízingové spoločnosti v roku 2003. Objem lízingu ojazdených vozov dosiahol v tom roku 20-percentný podiel a počet kusov až vyše 30 percent. Došlo aj k rastu záujmu podnikateľov o lízing ojazdených automobilov na takmer 44 percent. Vstup Slovenska do Európskej únie znamenal pre lízing ojazdených automobilov problémy s výkladom zákona a na margo toho 25-percentný pokles. Nejednoznačnosť v možnosti odpočítavania dane pri prenájme ojazdených osobných automobilov v zákone o dani z pridanej hodnoty znamenala, že lízingové spoločnosti do portfólia svojich produktov zaradili predovšetkým predaj na splátky a spotrebiteľský úver. Problémy s výkladom zákona sa vyriešili až v druhej polovici minulého roka a niekoľko stratených mesiacov lízingové spoločnosti už nedobehli. V súvislosti s tým klesol aj podiel lízingu ojazdených osobných automobilov na financovaní osobných vozidiel v objeme na takmer 16 percent a v počte kusov na necelých 23 percent. Zvýšil sa však záujem podnikateľov, ktorý využili lízing ,,jazdeniek" v 57 percentách prípadov.
Lízing ojazdených automobilov dnes poskytujú takmer všetky lízingovky na trhu. Popri špecialistoch na túto komoditu, GE Money Auto, a. s.
a Q-Car, a. s., sú významnými hráčmi Kofis Leasing, a. s., OTP Leasing, a. s., ČSOB Leasing, a. s., Volkswagen Finančné služby Slovensko, s. r. o. a CAC Leasing Slovakia, a. s.
Vek je dôležitý
Jednu z najdôležitejších úloh pri financovaní ojazdených automobilov hrá vek vozidla. Ten napríklad v spoločnosti Q-Car nemôže presiahnuť 10 rokov, v GE Money Auto musí byť ešte o rok mladšie. Ostatné podmienky pre podnikateľov sú veľmi podobné. Musia, samozrejme, predložiť živnostenský list alebo výpis z obchodného registra a daňové priznanie. To vyžaduje napríklad GE Money Auto pri vozidlách s obstarávacou cenou vyššou ako 400 tisíc Sk, Q-Car pri autách drahších ako 200 tisíc. Sk a OTP Leasing v prípade akontácie do 25 percent bez ohľadu na cenu vozidla.
Lízingové spoločnosti, samozrejme, veľmi dôkladne preverujú aj pôvod áut. Preto napríklad vozidlá z Q-Car majú certifikát o pôvode a pôvodnosti vozidla a sú preverené jednou zo spoločností, ktoré sa overovaním identifikačných znakov automobilov zaoberajú.
Predstavitelia lízingoviek očakávajú v tomto roku oživenie trhu s ojazdenými automobilmi. Predpokladajú, že by k nemu malo prispieť jednak odstránenie poplatkov za dovoz ojazdených automobilov a tiež odstránenie legislatívnych prekážok, ktoré v minulom roku spôsobili pokles v tomto segmente. (efa)