) môže trvať pomerne dlhý čas, často aj niekoľko mesiacov.
Počas tohto času podnikateľ väčšinou nie je schopný plnej produkcie, resp. nemôže vyrábať vôbec. Poškodené alebo zničené budovy, technológie, zásoby materiálu, znemožňujú výrobu a tak v období odstraňovania následkov poistnej udalosti spoločnosť produkuje menší zisk ako za normálnych okolností. Časové rozpätie plnej obnovy výroby závisí, samozrejme, hlavne od rozsahu poškodenia, ale aj od dostupnosti poškodeného majetku. Napríklad dodávky špeciálnych technológií na objednávku môžu trvať i niekoľ-ko mesiacov. Okrem zníženého zisku počas odstraňovania poistnej udalosti podnikateľ znáša aj určité fixné náklady, ktoré sa nedajú eliminovať aj napriek tomu, že neprebieha výroba. Ide napríklad o mzdové náklady, finančné náklady (úroky z úverov), odpisy, miestne dane a poplatky, platené poistné, nájomné atď. Spomínané finančné straty - ušlý zisk a fixné náklady - možno kryť poistením prerušenia prevádzky.
Rozsah poistenia
Poisťovňa poskytne poistné plnenie za škody spôsobené prerušením prevádzky, ktoré vznikli, keď činnosť podnikateľa v prevádzkových priestoroch bola prerušená následkom živelnej udalosti. Zvyčajne ide o tieto živelné udalosti:
- požiar,
- úder blesku,
- výbuch, explózia,
- náraz alebo zrútenie lietadla alebo jeho častí,
- záplava,
- povodeň,
- víchrica,
- krupobitie,
- zosuv pôdy, zrútenie skál alebo zemín,
- lavína,
- pád stromov, stožiarov alebo iných predmetov,
- zemetrasenie,
- poškodením vodou z vodovodných zariadení,
- ťarchou snehu alebo námrazy,
- nárazom vozidla.
Predmetom tohto poistenia je ušlý (očakávaný) zisk, prevádzkové fixné náklady a zvýšené prevádzkové náklady. Zvýšené prevádzkové náklady predstavujú napríklad náklady, ktoré je nutné vynaložiť na to, aby sa výroba presunula do iného miesta (ak je to možné), aby sa nezvyšoval ušlý zisk.
Lehota ručenia
Lehota ručenia predstavuje obdobie, počas ktorého poisťovňa kryje spomínané finančné straty. Zvyčajná lehota ručenia je jeden rok. To znamená, že poisťovňa plní za škody vzniknuté prerušením prevádzky počas jedného roka od vzniku živelnej udalosti. Možno však dohodnúť aj dlhšiu lehotu ručenia (až
2 roky). Zvyčajne sa to robí pri prevádzkach, ktorých obnova po živelnej udalosti je časovo náročná, prípadne sa používajú technológie, ktoré sa nedajú obnoviť v krátkom časovom horizonte. Pre jednoduchšie výrobné prevádzky naopak možno dohodnúť aj kratšiu lehotu ručenia.
Poistná suma
Výpočet správnej poistnej sumy je prvým krokom na to, aby tento druh poistenia efektívne chránil podnikateľa pred možnými rizikami. Vyčíslenie fixných nákladov a ušlého zisku by malo zodpovedať skutočným nákladom a predpokladanému zisku, pretože aj pri tomto poistení poisťovňa môže uplatňovať námietku podpoistenia a v prípade poistnej udalosti by mohlo dôjsť ku kráteniu poistného plnenia. Na výpočet správnej poistnej sumy sa zvyčajne používa dotazník. Tento dotazník sa používa v dvoch základných formách:
1. Na výpočet poistnej sumy sa sčítavajú jednotlivé fixné náklady s prevádzkovým hospodárskym výsledkom za bežné účtovné obdobie.
2. Na výpočet poistnej sumy sa od celkového obratu spoločnosti, aktivovaných vlastných výkonov a ostatných výnosov spoločnosti odpočítavajú náklady závislé od obratu (variabilné náklady).
Spoluúčasť
Tak ako pri väčšine druhov poistenia sa poistený aj v tomto prípade podieľa na škode určitou časťou - spoluúčasťou. Zvyčajne je táto spoluúčasť vyjadrením kombinácie časovej a peňažnej. Napríklad spoluúčasť môže byť
3 dni minimálne 100 000 Sk. To znamená, že poisťovňa neposkytne poistné plnenie, ak je prevádzka prerušená na menej ako 3 dni. V prípade, že prevádzka je prerušená na viac ako tri dni, výška škody musí presiahnuť 100 000 Sk. Poistený sa potom podieľa na vzniknutej škode sumou, ktorá zodpovedá škode vzniknutej za tri dni, avšak ak výška tejto škody za tri dni nedosahuje 100 000 Sk, tak sa na škode podieľa práve sumou 100 000 Sk.
Poistné
Výška poistného závisí, samozrejme, hlavne od výšky poistnej sumy a lehoty ručenia, no významnú úlohu pri určovaní ceny za poistenie má aj charakter prevádzky. To znamená, že poisťovňa zvažuje možnosti obnovenia výroby na inom mieste, dostupnosť používaných technológií, zložitosť ich montáže a podobne. Všeobecne sa
však sadzba poistného pohybuje približne na úrovni živelného poistenia, prípadne je o niečo vyššia.
Prerušenie prevádzky po lome stroja
Podobne, ako môže prerušenie prevádzky nastať po živelnej udalosti, tak isto môže byť prevádzka podniku prerušená po zlyhaní technologického zariadenia. Závažná porucha strategického strojného zariadenia často ochromí prevádzku na niekoľko dní alebo týždňov. V prípade, že má spoločnosť poistené riziko lomu stroja (špeciálne po-istenie strojov voči všetkým rizikám), možno pripoistiť si aj následné prerušenie prevádzky. Toto poistenie sa riadi podobnými pravidlami ako poistenie prerušenia prevádzky po živelnej udalosti.
Pre koho je vhodné poistenie
Poistenie prerušenia prevádzky je vhodné predovšetkým pre výrobné spoločnosti, pretože práve v týchto typoch podnikateľských prevádzok dochádza k najväčším stratám v čase, keď sa produkcia zastaví. V poslednom období však o toto poistenie prejavujú záujem aj nevýrobné spoločnosti, ktoré poskytujú služby. Napríklad pri živelnej udalosti na ubytovacom zariadení takisto dochádza k úniku zisku (neposkytuje ubytovacie služby) a určité fixné náklady sa stále tvoria.
Ing. Ľubomír Hrehovčík
INIS, s. r. o.