
Matej Landl ako kňaz Ján Maliarik. FOTO - PAVOL BERA
Dej filmu sa začína uprostred prvej svetovej vojny príchodom vlaku s rakvami vojakov usmrtených na bojiskách. Ján Maliarik (Matej Landl) vzápätí odchádza s mierovým memorandom do Bratislavy a žiada, aby bolo okamžite doručené cisárovi a aby sa okamžite zastavilo vojnové zabíjanie. Po bratislavskom neúspechu zopakoval svoju výzvu v pražskom Národnom divadle počas predstavenia Wagnerovej opery. Na Slovensko sa už do konca vojny nevrátil, za jeho pražské extempore ho odsúdili ako vlastizradcu na smrť. V poslednej chvíli rozsudok zmenili na apel amerických Slovákov zo spolku Sokol, pre ktorých Maliarik napísal hymnu. Namiesto väzenia sa tak dostal do ústavu pre duševne chorých, kde sa dočkal konca vojny.
Tvorcovia filmu nespravili z Maliarika hrdinu, hoci si dopisoval napríklad s Gándhím či Tolstým. Svojím idealizmom nedokáže napríklad vierohodne oponovať nihilizmu policajného vyšetrovateľa (Marián Slovák), ktorý ho deptá jednoznačnými pravidlami sveta silných. Maliarik nenachádza odpoveď na otázku, kto je väčším egoistom - či bezdetný kňaz ignorujúci spoločenské konvencie, alebo lojálny vyšetrovateľ starajúci sa o manželku a dieťa. Maliarikova vízia o svetovom univerzálnom štáte a bezkonfliktných náboženstvách je neustále v defenzíve oproti reálnym skutočnostiam.
Situácia sa opakuje aj v blázinci. Hlavná postava poukazuje na paralelu Ježiša Krista a Budhu, ktorí dokázali šíriť svoje učenie bez akéhokoľvek násilia. Na opačnej strane stojí despotický Klein (Stano Dančiak), ktorý si uchoval dostatok racionality, aby mohol ostatných duševne chorých využívať. Vytvoril však zároveň pomerne funkčný systém akejsi samosprávy zabezpečujúcej pokoj a poriadok v ústave. Maliarik sa však Kleinovi nepodriadil a on spáchal samovraždu. Krátko po Kleinovej smrti napriek neustálym Maliarikovým apelom nastáva v ústave anarchia.
Film Prekliaty služobník lásky režiséra Martina Kákoša a scenáristu Miroslava Sovjáka uvedie STV 1 dnes o 20.30 h.
MIRO GRMAN