IULUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP |
Rozsiahly prieskum totiž ukázal, že predavačky sa k nim správajú oveľa nezdvorilejšie a hrubšie ako k štíhlym ženám, málokedy sa na ne usmievajú a len zriedkavo sa im pozerajú do očí. Prieskum robil tím Edena Kinga, vedeckého pracovníka z Houstonskej univerzity.
Na experiment vybral King desať štíhlych mladých žien vo veku 19 až 28 rokov, ktoré potom v zmenených podobách navštívili viac než 150 obchodov s rôznym sortimentom tovaru. Prvý raz boli štíhle, druhýkrát trochu silnejšie a do tretice sa ich hmotnosť mohla označiť veľkosťou XXXL.
Z vyhodnotenia všetkých obchodov vyplynulo, že keď predavačky obsluhovali tučnejšie ženy, spravidla sa ponáhľali a zákazníčkam veľa pozornosti nevenovali. Najhoršie dopadli tučné ženy, keď prišli do obchodu oblečené ako obyčajní ľudia. O niečo milšie boli k nim predavačky vtedy, ak vyzerali ako dámy z vyšších kruhov.
Pozoruhodné bolo zistenie, že keď sa tučné ženy objavili v obchodoch s diétnymi nápojmi a v rozhovore s predavačkou zámerne zdôrazňovali svoju snahu schudnúť, pozornosť predavačky sa viditeľne zvýšila.
"Prieskum celkom jasne ukázal, že ľudia s vyššou hmotnosťou - najmä ženy - sú v spoločnosti často diskriminované aj zo strany takých ľudí, ako sú predavačky, ktoré majú slušnosť voči zákazníkom priamo v popise práce," zhrnul výsledky prieskumu King.
Prieskum čiastočne financovali aj majitelia obchodov. "Zistené poznatky sú pre nás veľmi zaujímavé. Je totiž zrejmé, že nie príliš prívetivé správanie sa predavačiek vedie k rýchlejšiemu odchodu zákazníčok z obchodu, čo znamená, že u nás nechávajú menej peňazí. A nad tým sa musíme zamyslieť," komentoval výsledky prieskumu jeden z obchodníkov.