firmy podnikajúce v odbore strát a nálezov.
Vychádzajú z toho, že podľa štatistík väčšinu vecí ľudia stratia alebo niekde zabudnú. Nálezcovia v Amerike majú spravidla dobrú vôľu vrátiť ich majiteľovi, ale často nevedia komu, či ako v takom prípade postupovať.
Princíp fungovania spoločností pre straty a nálezy je jednoduchý. Klient si cez internet za zhruba desať dolárov zaregistruje svoj prístroj a dostane nálepku s jedinečným identifikačným kódom, ktorú na naň prilepí. Ak prístroj stratí, nálezca sa obráti podľa inštrukcií na nálepke na firmu, ktorá to oznámi majiteľovi, vec vyzdvihne a zdarma mu ju doručí. Firma nálezcu odmení darčekom v hodnote 30 dolárov, ku ktorému môže klient vopred sľúbiť finančnú odmenu, čo šancu na vrátenie údajne zvyšuje.
Šéf jednej z týchto spoločností, firmy Trackitback Jason Wagner očakáva, že vďaka stále väčšej dostupnosti elektronických prístrojov a rastúcej popularite má jeho odvetvie dobré vyhliadky. "Čím menšie sú prístroje, tým ľahšie sa strácajú," citovali Wagnera americké médiá. Zhruba tri štvrtiny zaregistrovaných vecí sú mobily.
Telefóny a ich príslušenstvo sú podľa hovorkyne medzinárodnej požičovne áut Hertz Pauly Stifterovej na prvom mieste medzi zabudnutými vecami v požičiavaných vozidlách. Podobne je to na letiskách. Napríklad v Los Angeles sa každý deň nájdu dva až tri zabudnuté mobilné telefóny a niekedy až štyri laptopy.
Na letiskách prístroje ľudia zabúdajú najmä pri bezpečnostných kontrolách, keď ich odkladajú do plastových košov a potom si ich v chvate zabudnú vyzdvihnúť. Často zostávajú tiež na sedadlách v lietadlách, vo vlakoch a taxíkoch alebo aj so zapojenou nabíjačkou v hotelových izbách. (čtk)