Václav Kautman: Ryba s prútím, rezaná marhuľa a vŕbový prút, 1968. |
Dnes sa v Bratislave otvára výstava z diela Václava Kautmana Život v dreve, drevo v živote
"Otec chcel veľmi študovať biológiu. Vojna mu to znemožnila, išiel teda na výtvarnú školu. Vzťah k prírode sa v ňom odvtedy stále silne ozýval," hovorí o svojom otcovi výtvarník a entomológ Václav Kautman mladší. Spolu s bratom Jánom sa v týchto dňoch podieľali na usporiadaní výstavy Život v dreve, drevo v živote, ktorú dnes o 17.00 h sprístupňuje Ústredie ľudovej umeleckej výroby vo svojich najnovších galerijných priestoroch na Obchodnej ulici v Bratislave.
ÚĽUV otvoril v poradí druhú svoju galériu minulý rok. Popri Dizajn štúdiu, v ktorom venuje priestor hlavne mladým dizajnérom, reagujúcim na tradičnú kultúru, tu chce poskytovať priestor klasickým majstrom, výrobcom a výtvarníkom, ktorých tvorba je blízka ľudovej tvorivosti.
Spomínaná výstava predstavuje všeobecne prvýkrát na Slovensku súborné dielo Václava Kautmana, klasika úžitkového umenia, ktorý bol v oblasti voľnej sochárskej tvorby ťažko prehliadnuteľným solitérom na slovenskej výtvarnej scéne. Tento "básnik dreva" venoval veľkú časť svojho života pedagogickej činnosti a aktívnej spolupráci s ÚĽUV-om. Mal veľmi blízky vzťah s jeho výrobcami v rôznych regiónoch Slovenska, objavoval medzi nimi nové osobnosti, usmerňoval ich po estetickej či výtvarnej stránke a ich remeselnými skúsenosťami sa aj sám obohacoval.
"Rozsah Kautmanovho diela bol veľmi široký," hovorí kurátor výstavy Ivan Jančár. "Popri úžitkovej tvorbe bola nesmierne silná jeho voľná sochárska tvorba. Na tejto výstave sú prezentované obe skupiny diel, od prvých až po posledné."
Václav Kautman využíval vo svojej tvorbe najrôznejšie druhy dreva a rozličné technológie. Svoj silný vzťah k prírode pretavil predovšetkým do obľúbených motívov rýb, vtákov a zvierat, ktoré sa objavujú aj v niekoľkých jeho monumentálnych dielach. V osobitom prístupe k štylizácii a zjednodušovaniu tvaru dospieval miestami až k úplnej znakovosti, jeho veci však pôsobia jasne, jednoducho a čitateľne.
"Usilovali sme sa poukázať na Václava Kautmana ako sochára par excelence, ktorý v kontexte slovenského výtvarného umenia 60. a 70. rokov tvoril skutočne ojedinelé diela," vysvetľuje Jančár. "Bol jedným z mála umelcov, ktorí pracovali úplne nezávisle od zámerov dobového socialistického realizmu a zároveň nadväzoval na aktuálne trendy slovenského výtvarného umenia."
EVA ANDREJČÁKOVÁ
Václav Kautman sa narodil v roku 1922 v Brne, kde absolvoval Školu umeleckých remesiel. V Prahe vyštudoval Vysokú umelecko-priemyselnú školu a Vysokú školu pedagogickú. V rokoch 1954 až 1959 pôsobil ako hlavný výtvarník v ÚĽUV-e, potom do roku 1968 ako asistent a neskôr vedúci Katedry úžitkového umenia na VŠVU v Bratislave. Jeho práce boli v roku 1958 zaradené do československej expozície na svetovej výstave v Bruseli, v roku 1960 na XII. trienále v Miláne, v roku 1962 na veľtrhu umeleckých remesiel vo Florencii, v roku 1967 v Montreale. Mal samostatné výstavy v Bratislave, Prahe, Štokholme, Havane, Innsbrucku, Bagdade, niektoré diela sa objavili aj na výstavách v Moskve, Leningrade, Helsinkách, Osle, Mníchove, Stuttgarte, Novom Sade, Londýne. V roku 1972 realizoval dve monumentálne steny z drevenej mozaiky v Slovenskom národnom divadle. Zomrel po dlhej chorobe v roku 1981 v Bratislave.