BRATISLAVA - V obchodoch míňame čoraz viac. Tržby podnikateľov v maloobchode vzrástli vo februári medziročne o rekordných 12,5 percenta. Vyplýva to z údajov zverejnených Štatistickým úradom. Vo februári Slováci v obchodoch utratili takmer 27,9 miliardy korún, za celé prvé dva mesiace tohto roka to bolo vyše 56 miliárd.
Jednoznačne najvyššie tržby majú tradične obchody, ktoré sa neorientujú na žiadny konkrétny druh tovaru. Do tejto skupiny patria napríklad hypermarkety. Vo februári získali na tržbách takmer 13,6 miliardy korún, čo bez vplyvu inflácie predstavovalo sedempercentný nárast. Špecializované obchody utŕžili 6,5 miliardy korún.
Stúpajúcu mieru utrácania Slovákov v obchodoch registrujú aj predajcovia. "Ľudia nakupujú viac," potvrdila Jana Havlíčková, hovorkyňa Carrefouru, ktorý má na Slovensku štyri hypermarkety. "Významnú úlohu pri nakupovaní hrá splátkový predaj, ktorý je čoraz obľúbenejší. Nakupovanie na úver je v iných krajinách rozšírené stále viac ako na Slovensku," dodala.
Rýchle tempo rastu tržieb obchodníkov by nemalo tlačiť na zvyšovanie cien. "Takzvaná dopytová inflácia nehrozí. Väčšina kupovaného tovaru je totiž dlhodobej spotreby a pochádza z dovozu. Tento tovar nie je tak cenovo elastický a nehrozí teda rast jeho ceny tým, že by dopyt prevýšil ponuku," myslí si ekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian.
Slovákom dovoľujú viac utrácať aj ich rastúce platy. Tie narástli najviac zamestnancom priemyselných podnikov. Podľa štatistiky sa v tomto odvetví vo februári medziročne zvýšila priemerná mzda o rekordných 21,7 percenta na 18 024 korún. V priemysle pritom pracuje každý štvrtý zamestnaný občan Slovenska. Po očistení o infláciu vzrástla priemerná mzda v priemysle v januári o 18,5 percenta. (tv)