BSP Softwaredistribution, a. s. je distribučná a konzultačná firma, ktorá poskytuje svoje služby pracovným tímom zodpovedným za nákup a správu softvéru vo firme. Tieto služby v sebe nezahŕňajú výhradne predaj produktu, ale aj hodnotu navyše. Nie všade je hot line, či technická podpora samozrejmosťou. To môže byť aj dôvodom, prečo je na Slovensku tak preferovaná Microsoft platforma. "Práca so zákazníkom je v tomto prípade prepracovaná veľmi dobre", tvrdí Peter Amzler, obchodný riaditeľ spoločnosti BSP Softwaredistribution.
Microsoft obchodnú podporu pre veľkých zákazníkov poskytuje naviac prostredníctvom Account Managerov a Sales Engineerov. Každý zákazník, ktorý má podpísaný tzv. Premier support má z Microsoftu prideleného technického špecialistu - Technical Account Managera, ktorého úlohou je poskytovať technickú podporu v prípade riešenia problémov alebo nasadzovania nových produktov a technológií.
Podrobné informácie si zákazník najde na stránke http://support.microsoft.com/ .
Čo však menší zákazník? Hovorí PETER AMZLER:
"Sme členmi voľného združenia špecialistov IT, ktorých cieľom je poskytovať zákazníkom dlhodobú komplexnú starostlivosť o informačný systém založenú na vzájomnej dôvere a kvalite poskytovaných služieb. Pod hlavičkou BSP nájdete BSP Softwaredistribution, ktorá sa zaoberá distribúciou softvéru a licenčným poradenstvom. BSP Consulting, sa špecializuje na bezpečnosť informačných systémov, exe IT je vývojárska spoločnosť a poskytuje tiež konzultačné a integračné služby v oblasti informačných systémov a BSP Solution, ktorá sa zaoberá správou a implementáciou informačných systémov a managementom dokumentov v organizácií. K tomu treba ešte pripočítať aj certifikované školiace stredisko CIT. Predať škatuľový produkt, OEM, alebo Open licenciu vie takmer ktokoľvek kto má živnosť. Nemusí pritom vedieť o týchto produktoch nič. Kúpi si ich od distribútora a následne predá zákazníkovi so ziskom. BSP Softwaredistribution predáva aj licencie, o ktorých treba niečo vedieť. Sú to niekoľko stranové zmluvy, ktorých predaj vyžaduje niekoľko sedení so zákazníkom. Nie je jednoduché analyzovať potreby zákazníka a priradiť k nim príslušný produkt, vyzdvihnúť kľúčové výhody a celkový prínos a odporučiť mu najvýhodnejší licenčný program pre jeho nákup."
* Akú platformu si zákazník zvolí? Prečo je Microsoft tak populárny?
Požiadavky zákazníka sú jednoznačné. Problém je v tom, nájsť technológiu, ktorá to dokáže.
Microsoft má momentálne silu svojich produktov tak veľkú, že väčšina ponúkaných riešení je na platforme Microsoft. No neexistuje na Slovensku zákazník, ktorý by bol čisto len na platforme Microsoftu. Buď je to dané majetkovou účasťou iných firiem, ktoré už majú nasadené iné platformy, alebo dané riešenie Microsoftu nedokáže ponúknuť presne to, čo zákazník žiada. Iné platformy sú tu aj z dôvodu, že Microsoft postupne dodával svoje riešenia pre dané odvetvie a tým vznikla istá historická previazanosť.
A čo je častokrát najdôležitejšie u niektorých produktov do popredia sa dostáva hlavne jeho cena - jednoduchý dôvod prečo sa niektorí zákazníci rozhodnú prejsť na inú platformu. Pri voľbe platformy netreba zabúdať ani na komunikáciu s okolitým svetom, poskytovanú podporu, zaškolenie pracovníkov a v nemalej miere aj na bezpečnosť. Neustála konverzia formátov môže zákazníkovi znepríjemniť výmenu informácií. Okolie tak nepriamo vytvára tlak aby sa pri kúpe preferovali tie produkty, ktoré má väčšina užívateľov.
* Licenčná politika Microsoftu už nepočíta s upgradom, tým sa mení aj "podoba" predávaného softvéru.
"Microsoft má zadefinovanú svoju filozofiu predaja formou OEM (Original Equipment Manufacture) produktov, škatuľových produktov (FPP - full package product) a licenčných zmlúv. OEM produkty sú tie, ktoré sa majú dodávať s novým hardvérom. Pri serveroch je to s novým strojom. V prípade operačných systémov sa môžu dodávať aj ako súčasť upgradu stroja, v prípade aplikácií je to opäť viazané na nákup s novým PC. Ak chce zákazník napr. nový Office OEM, musí si ho zakúpiť s novým strojom. Najdrahší spôsob predaja tvoria škatuľové produkty. Niektoré druhy produktov sú však dostupné iba touto formou (upgrady niektorých aplikácií). Microsoft tým, že zmenil svoju licenčnú politiku, zrušil všetky ostatné spôsoby upgrade. V licenciách sa nedá kúpiť žiaden upgrade (okrem Windows XP Pro) a nedá sa zohľadniť to, že zákazník vlastní produkt od Microsoftu. Už aj na Slovensku klesá podiel predaja škatuľových produktov. Akonáhle má zákazník viac ako 5 počítačov už je pre neho výhodnejšie kupovať produkty cez licencie. Mnohé výhody, ktoré sú spojené s nákupom licencií sa nevzťahujú na škatuľové produkty. Je to možnosť downgradu, možnosť prechodu na inú jazykovú verziu, právo na nové verzie atď. Licenčné programy sa líšia hlavne na základe objemu nákupu, pričom sa vyžaduje od zákazníka, aby si nákup plánoval a tým kumuloval svoje požiadavky tak, že kupuje niekoľko licencií súčasne. Aby ho to finančne nezaťažilo, môže si rozložiť sumu na splátky, to platí hlavne pre väčšie licenčné zmluvy alebo OSL Open Subscription Licence pripadne MYO Multiyear open . V prípade OSL si však už softvér nekupuje, len si ho prenajíma.
Zmluva je na tri roky v priebehu ktorých vzniká nárok na najnovšie verzie. Pre mnohé spoločnosti je to výhodné z hľadiska účtovníctva, keď sa prenájom premietne do prevádzkových nákladov. Po uplynutí troch rokov si softvér buď odkúpi do vlastníctva, alebo ho odinštaluje a zaviaže sa, že ho viac používať nebude, prípadne pokračuje v licenčnom programe. Pri zakúpení licencie dostáva zákazník licenčné kľúče a prístup na webovú lokalitu, kde sa pripojí pod svojím menom, zadá čísla licencií a vidí presne čo má nakúpené. Administrátor licencií tak nepotrebuje skladovať podklady v papierovej podobe. Presný prehľad a špecifikáciu jednotlivých licenčných programov má Microsoft zverejnené na svojich web stránkach. Špeciálnu kapitolu tvoria licencie pre školstvo, ale o tých možno niekedy nabudúce.
n